Honda Odyssey Forum banner

0w-20 of 5w-20?

18K views 8 replies 6 participants last post by  Hogan773  
#1 ·
08 Ody

Mijn handleiding vermeldt 5w-20, net als de olievuldop op de motor, en ik weet dat beide precies hetzelfde gewicht hebben bij bedrijfstemperatuur.
Mijn gedachten zijn als volgt: bij het opstarten treedt de meeste slijtage van de motor op. Ik neem aan dat dit doorgaat totdat de motor/olie zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt?

0w-20 zou een betere kilometerstand moeten geven, dus ik neem aan dat dit alleen geldt totdat de olie op temperatuur is en het dan een 20-gewicht olie wordt.
Zou het niet beter zijn om 0w-20 te gebruiken voor een verhoogde stroming vanaf de start totdat de bedrijfstemperatuur is bereikt, of in ieder geval voor de eerste minuut of zo?

De reden dat ik een beetje in de war ben, is omdat ik elders heb gezien dat ik beide gewichten in mijn Ody kan gebruiken, bijvoorbeeld op de Amsoil-website en ik geloof op een paar andere plaatsen.

Ik weet dat deze motoren eeuwig meegaan, maar ik ben gewoon te verdomd nieuwsgierig.

#2 ·
bij het opstarten treedt de meeste slijtage aan de motor op, ik neem aan dat dit doorgaat totdat de motor/olie zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt?
Correct dat de meeste motorslijtage optreedt bij het opstarten, vooral aan de cilinderwanden waar de olie wegloopt na een langere stilstand.

Die opstartslijtage stopt zodra de olie het droge gebied bereikt. Ik veronderstel dat 0W-20 iets sneller zou kunnen stromen dan 5W-20 na het opstarten, en dus de motorslijtage bij het opstarten zou verminderen. Dat is echter slechts een van de vele parameters die de ingenieurs in overweging nemen bij het aanbevelen van de motoroliekwaliteit.

Ik ben er zeker van dat 0W-20 over het algemeen prima zou werken in uw '08. Maar op het risico van het ontketenen van een hete discussie, gebruik ik zelf liever de kwaliteit die door de fabriek wordt aanbevolen.

Opmerking: 5W-20 is verkrijgbaar in natuurlijke of synthetische vorm. Alleen een synthetische 5W-20 kan presteren op hetzelfde niveau als 0W-20, dat alleen synthetisch is.

Dave

• Like
Reactions: 0dyfamily
#3 ·
Honda heeft de olierichtlijn bijgewerkt en 0W20 kan nu veilig worden gebruikt voor Odyssey 2005+. Ik gebruik het nu. De eerste 5 minuten is het een beetje ruw na het starten en rijden op een koude ochtend, verder is het in orde. Vreemd genoeg verlies ik ongeveer 1 mpg op weg naar mijn werk. Dit zijn lokale wegen met stop-and-go, stoplichten om de 200-500 voet of zo (4 mijl). Ik heb nu een gemiddelde van 11,x mpg versus 12,x mpg (5w20). Ik denk dat de 0w20 op de snelweg een betere mpg haalt (24-25 mpg).

#6 ·
Het enige probleem dat ik met 0W-olie had, was met een Mercedes uit 1997. Toen ik 0W40 gebruikte en de auto een paar weken stil stond, kreeg ik 30 seconden lang klepstotengeluid bij de eerste start. Met 5W40 geen klepstotengeluid.

Verder geldt: hoe lager het koude getal, hoe beter. Onthoud: '0' koud is veel dikker dan '20' warm.

#7 ·
Het enige probleem dat ik had met 0W olie was op een Mercedes uit 1997. Toen ik 0W40 gebruikte en de auto een paar weken stil stond, kreeg ik 30 seconden lang klepstoters lawaai bij de eerste start. Met 5W40 geen klepstoters lawaai.

Anders geldt: hoe lager het koude getal, hoe beter. Onthoud, '0' koud is veel dikker dan '20' warm.
Dat is heel interessant en heeft mijn vraag beantwoord, maar het is het tegenovergestelde van wat ik dacht dat het zou zijn met betrekking tot klepstoters lawaai, ik begrijp het niet. Ik dacht misschien dat een snellere stroming minder klepstoters lawaai zou opleveren?
Misschien heeft het iets zwaardere gewicht meer demping? Ik had echter gedacht dat de filmsterkte alles was wat nodig was.