Honda Odyssey Forum banner

Hoe koppel ik deze connector los?

7.2K views 15 replies 5 participants last post by  donlibes  
#1 · (Edited)
Ik weet zeker dat je deze foto zult herkennen - het is een deel van het zekering-/relaispaneel onder het dashboard van de bestuurder:

Image

Eén vraag: Hoe koppel ik de onderste van de twee groene connectoren los? Er is zo weinig ruimte dat ik het nauwelijks kan aanraken, laat staan eruit trekken. Ik heb geprobeerd een platte schroevendraaier te gebruiken om het los te werken, maar het moet een vergrendeling hebben, vermoedelijk aan de achterkant. Maar er is geen ruimte om mijn vingers erin te steken om rond te voelen. Wat is de truc om de connector in zo'n krappe ruimte te ontgrendelen en te verwijderen?

Ik heb erover nagedacht om het hele relaispaneel los te schroeven, maar het lijkt erop dat de kabelbomen niet veel speling hebben en het paneel nog steeds op zijn plaats zouden houden, dus ik weet niet zeker of het me zou helpen mijn doel te bereiken.

Ik heb de servicemanual (noemt het de "P" connector), maar deze legt niet uit hoe je hem ontgrendelt of loskoppelt. Weet iemand hoe? Suggestie?

PS: Dit is voor een '08.

#3 ·
Ja. Het maakt me ook nieuwsgierig. Waarom halen we die connector eruit?

#4 ·
chiody said:
En waarom mag ik vragen, de reden voor deze procedure? :eek:
Die connector voert de power-lock & unlock draden en ik had een aftermarket apparaat erop aangesloten dat zich onregelmatig gedraagt, dus ik vermoed een defecte verbinding. Sterker nog, je kunt rechts van de connectoren wat elektriciteitstape zien die de verbindingen bedekt die ik wil onderzoeken. Maar het is zo krap, ik kan er niet eens mijn vingers in steken om de elektriciteitstape los te maken! Omdat ik het waarschijnlijk toch opnieuw moet solderen, dacht ik dat het loskoppelen van de connector het gemakkelijker zou maken om de verbinding los te maken, te solderen en opnieuw te verbinden.

#8 ·
#9 ·
egads said:
Ontwijkende antwoorden werken hier gewoon niet. Vertel alles.
Als het helpt om een antwoord te inspireren, geef ik graag meer details.

Image

Het is een buiten keypad. Soms werkt het (ontgrendelt), soms niet. Maar het schakelt altijd het alarm uit, dus ik weet dat het keypad zelf betrouwbaar werkt - omdat dezelfde keypad output beide circuits voedt (zowel de uitschakel- als de ontgrendel circuits, dat wil zeggen).

Ter controle heb ik het keypad verwisseld met een identiek exemplaar met dezelfde onvoorspelbare resultaten.

Daarom richt ik mijn aandacht op de verbinding met het ontgrendelcircuit onder het dashboard.

#16 · (Edited)
In een zwakke poging om deze thread (en mijn reputatie, voor zover die er is) van uw spot te redden, hier een daadwerkelijke technische follow-up...

Uiteindelijk gaf ik het op om die connector te proberen los te koppelen. In plaats daarvan kroop ik ver genoeg naar binnen om de elektrische tape te verwijderen en hem weer vast te solderen. Het heeft de zaken echter niet opgelost, dus...

Ik ben er nu van overtuigd dat het een beperking is van de Ody-computer. Ik kan het uitschakelen en ontgrendelen niet tegelijkertijd activeren. De computer luistert gewoon niet tegelijkertijd. Als ik wist hoe ik met de B-CAN-bus moest praten, zou ik het op die manier kunnen doen, maar dat is niet gedocumenteerd (voor zover ik kan beoordelen).

Ik denk aan drie workarounds (ik heb de eerste twee getest):

1) Gebruik de hulpbediening van het toetsenbord. Deze zijn bedoeld om andere dingen te activeren, zoals het openen van de achterklep of schuifdeuren met een andere knop nadat de initiële code is ingevoerd. Ik heb dit daadwerkelijk getest en het werkt. De tijd die ik nodig heb om mijn vinger naar een andere knop te bewegen (een tiende van een seconde?) is voldoende voor de computer om weer te gaan luisteren en de deuren te ontgrendelen.

2) Zet het ontgrendelingscircuit op een relais, denkend dat de natuurlijke latentie in het relais misschien genoeg tijd is. Maar dat was het niet. (Bestaat er zoiets als een relais met een instelbare vertraging?)

3) Sluit rechtstreeks aan op de ontgrendelingssolenoïde in de bestuurdersdeur. Ik weet niet zeker of het verstandig is om de computer te omzeilen, dus ik heb dat niet getest en weet niet zeker of ik het echt wil, omdat het maar één deur opent. (Mijn eerste workaround praat met de computer, dus het volgt de huidige instelling van de computer, namelijk alle deuren ontgrendelen.)