Honda Odyssey Forum banner

Beginnersvraag: computer zegt 15% olieverversingstijd, maar de peilstok geeft vol olie aan?

47K views 47 replies 22 participants last post by  egads  
#1 ·
Hallo, ik gebruik volledig synthetische Supertech-olie en een Fram ultra-oliefilter (de beste filter), vorige week begon de computer 15% olielevensduur aan te geven, maar als ik naar de peilstok kijk, ziet het er prima uit... advies
Image

#2 ·
De olielevensduurindicator heeft niets te maken met het oliePEIL.

Het is een door de computer gegenereerde berekening op basis van hoe u rijdt (d.w.z. aantal koude starts, aantal bedrijfsuren, afgelegde kilometers, enz.). Als u de olielevensduurmonitor niet reset na een olieverversing, weet deze niet dat u de olie hebt ververst. Er is ook geen daadwerkelijke sensor die de conditie van de olie bewaakt.

#4 ·
Ja, uw oliepeil is in orde en de olie zelf lijkt ook in goede staat te zijn. U kunt ermee blijven rijden. Misschien is er een olieverversing gedaan zonder de monitor te resetten. Wanneer is de laatste olieverversing gedaan?

Dat gezegd hebbende, als de olielevensduurmeter correct is gereset na de vorige olieverversing en het is 5.000+ mijl sinds de laatste olieverversing, dan moet u deze opnieuw verversen, want het is tijd.

#5 ·
Olie ziet er goed uit, hoewel het er zeker gebruikt uitziet. 15% is geen teken dat de olie onmiddellijk moet worden ververst, meer een teken dat het eraan komt en dat je je moet voorbereiden om het te laten doen. Mijn Accord staat momenteel op 15%, maar ik heb geen haast, ik ben niet van plan om hem nog een maand weg te brengen.

owns 2006 Honda Odyssey EX
#17 ·
Olie ziet er goed uit, maar ziet er zeker gebruikt uit. 15% is geen teken dat de olie onmiddellijk moet worden ververst, maar meer een teken dat het eraan komt en dat je je moet voorbereiden om het te laten doen. Mijn Accord staat momenteel op 15%, maar ik heb geen haast, ik ben niet van plan om hem nog een maand weg te brengen.
50% komt overeen met ongeveer 5000 mijl normaal gemengd rijden, dus ik zou zeggen dat het tijd is voor de olieverversing als het op 15% staat, tenzij het de vorige keer niet is gereset

#7 ·
+1 op de bovenstaande opmerkingen...

Je vraag was een beetje vaag...

Ga ervan uit dat je bedoelde of alles in orde is, omdat de olie er niet te donker uitziet, en niet het niveau.

Olie wordt donkerder door oxidatie, hitte en de koolstofopbouw van het interne verbrandingsproces.
De rijstijl en de omstandigheden beĂŻnvloeden het uiterlijk.
Uiteindelijk heeft olie een eindige levenscyclus, dat is waar het onderhoudsmanager (MM) algoritme om de hoek komt kijken.

Ik heb mijn ody en acura absoluut afgeranseld, en als de onderhoudsmanager 15% bereikt, is de olie ZWART.

Het is goed dat je hebt gewacht tot de onderhoudsmanager 15% bereikte, je moet hem nooit wissen/resetten voordat hij verschuldigd is/waarschuwt, want er zijn andere onderhoudsintervallen waar hij je op zal waarschuwen die daarvan afhankelijk zijn.

De civic van de vrouw krijgt 2 olieverversingen voordat de MM afgaat (tijd versus kilometerstand)
Het is een opritkoningin, olie ziet er altijd lichtbruin uit bij de wissel.

#9 ·
Eén ding dat is aangestipt maar niet voldoende is gezegd, is dat de olielevensduurmeter niet kan weten of u synthetisch of gewoon, of misschien een syn-blend gebruikt. Het is geprogrammeerd voor een compromisolie, de synthetische blend. Gewone niet-synthetische olie gaat niet zo lang mee als een synthetische blend, en een volledig synthetische olie is nog beter - de olielevensduurmeter is slechts een schatting om u te laten weten dat u over een olieverversing moet nadenken.
Het verversingsinterval is afhankelijk van hoe snel of langzaam u kilometers maakt. Als u ongeveer 7500 mijl in 6 maanden rijdt, zou u na 6 maanden verversen. Als het een jaar duurt om 7500 of iets meer te rijden, zou u na een jaar verversen. Dit is gebaseerd op het uiterlijk van uw olie bij wat de auto aangeeft als 15% resterende olielevensduur. De opmerking dat de olielevensduurmeter bij de laatste service niet is gereset, waardoor uw olie veel jonger is dan het klinkt, is absoluut mogelijk en gebeurt regelmatig. Het is aan u om de kilometerstand van de laatste verversing te weten en bij welke kilometerstand u over een olieverversing wilt gaan nadenken, maar als mijn olie er zo uitzag bij 15%, zou ik hem resetten en opnieuw beginnen.
Het is waar dat het bekijken van de olie geen wetenschappelijke analyse is van de conditie ervan, maar vraag een monteur die die olie ziet of u er langer mee door kunt gaan en hij zal zeggen: Hell yeah! U weet niet wat deze mensen elke dag zien - uw olie is ongerept en hoeft nog lang niet te worden ververst.

#10 ·
Ik zou de olie en het filter vervangen door wat ik het liefst gebruik, de MM resetten, dan heb ik een referentie voor toekomstige olieverversingen.

#11 ·
Vorige week begon de computer 15% olieverversing aan te geven, maar als ik naar de peilstok kijk, ziet het er goed uit... advies?
Een visuele blik op de olie heeft weinig invloed op het chemische vermogen om de motor te beschermen. De levensduur van de olie is ook een berekening door de PCM, niet een meting van de daadwerkelijke oliekwaliteit.

Als u uw olieverversingsinterval wilt verlengen, laat dan uw olie testen door een echt laboratorium en kijk of het uw motor langer kan beschermen. Of ververs uw olie volgens het fabrieksschema en dan zit u ook goed.

-Charlie

#13 ·
Hè, gatver! Ben je voor het eerst autobezitter? Ik wil niet gemeen zijn, maar de olielevensduurindicator is niet zoals een brandstofmeter die je vertelt hoeveel olie er nog in zit. Olie heeft maar een bepaalde nuttige levensduur voordat het te vuil wordt en een deel van zijn smerende eigenschappen verliest en vervangen moet worden, anders beschadig je de motor. Als het daalt tot 5%, is het tijd om een afspraak te maken om de olie te laten verversen.

#14 ·
Af en toe komt deze vraag naar boven. Ik kan nooit bedenken wat hier zo ingewikkeld is. Ik gebruik de onderhoudsherinnering niet veel... Ik heb meer dan anderhalf miljoen mijl met mijn auto's gereden. Tot op heden heb ik nog nooit een motorstoring gehad. Een van hen had 425.000 mijl toen ik hem verkocht en was in lopende conditie. De vorige Odyssey had 300.000 mijl. Tot voor kort heb ik geen synthetische oliën gebruikt, hoewel "reguliere" oliën, zo niet onmogelijk, te vinden zijn. Sommigen gebruikten voornamelijk Pennzoil, maar hebben Quakersludge, Castrol en anderen gebruikt. Verander dat verdomde ding elke zes-, zevenduizend mijl samen met het filter en het komt goed. Het leven is te kort om je zoveel zorgen te maken over kleine dingen. :cool:

#15 ·
Ik ben er vrij zeker van dat het olielevensduurmonitor-algoritme van de Odyssey is ingesteld voor ten minste semi-synthetische olie. De Acura van mijn vrouw met deze motor specificeert volledig synthetisch. Mijn Ody heeft ook altijd volledig synthetisch gehad. Dat doe je voor de brandstofbesparing. Honda's verbranden zelden olie totdat ze meer dan 200.000 km hebben gereden. Ze kunnen het lekken. Ze kunnen problemen hebben met de zuigerveren bij de VCM-modellen. Maar het oliepeil zal bovenaan staan ​​wanneer de olie moet worden ververst, tenzij er iets mis is. De olielevensduurmonitor is echt. We hebben mensen gehad die uitsluitend in NYC reden en hun olielevensduur op minder dan 3000 km op 15% zagen komen. Je kunt gewoon doorrijden totdat het 0% bereikt. Verander het dan. Ik zit gemiddeld tussen de 7 en 8 duizend km tussen de olieverversingen met behulp van de MM.

Trouwens, als je de MM negeert en hem nooit op 15% laat komen, toont hij nooit de codes voor ander vereist onderhoud. Dit is waarschijnlijk hoe de belangrijke #3 (transmissievloeistofwissels) niet worden gedaan.

#16 ·
Hoi, ik gebruik volledig synthetische supertech olie en een Fram ultra oliefilter (meest top of the line filter), vorige week begon de computer 15% olieverversing aan te geven, maar als ik naar de peilstok kijk, ziet het er prima uit... enig advies View attachment 175142
Ik denk dat je twee verschillende dingen door elkaar haalt. Het eerste is het oliepeil. Het oliepeil wordt gemeten zoals je op je foto doet. Het display waar je het over hebt, is de levensduur van de olie. Dat is in feite een herinnering aan wanneer je je olie moet verversen. Honda gokt wanneer je je olie moet verversen. Het oliepeil en/of de kleur vertellen je niet wanneer het tijd is om je olie te verversen. Op dit moment is je olie prima, maar binnenkort moet je je olie verversen.

#19 ·
Bekijk ook enkele video's over Fram oliefilters. Ik heb in mijn middelbare schooltijd jarenlang in een werkplaats gewerkt, dus we konden veel verschillende filters openmaken. Fram is een van de meest geadverteerde filtermerken die er zijn. Maar wat de kwaliteit betreft, heeft het in die afdeling geen al te goede reputatie gehad. Doe je eigen onderzoek. Bekijk een paar YouTube-video's. Ik denk dat je zult zien waarom. Vanwege de hoogwaardige techniek die erbij komt kijken, heb ik een voorkeur voor Wix- of Mann-filters. Wix maakt trouwens veel andere merken, maar ze produceren ze volgens de specificaties van de andere merken. De kwaliteit en de gebruikte materialen zijn dus verschillend.

#20 ·
Bekijk ook een paar video's over fram oliefilters. Ik heb in mijn middelbare schooltijd jarenlang in een werkplaats gewerkt, dus we konden veel verschillende filters openmaken. Fram is een van de meest geadverteerde filtermerken die er zijn. Maar wat de kwaliteit betreft, heeft het in die afdeling geen erg goede reputatie gehad. Doe je eigen onderzoek. Bekijk een paar YouTube-video's. Ik denk dat je zult zien waarom. Vanwege de hoogwaardige techniek die erbij komt kijken, heb ik een voorkeur voor Wix- of Mann-filters. Wix maakt trouwens veel andere merken, maar ze produceren ze volgens de specificaties van de andere merken. De kwaliteit en de gebruikte materialen zijn dus verschillend.
Als je het over de Fram ExtraGuard hebt, de oranje, dan zeker, maar de ToughGuard is een uitstekend filter en de Ultra wordt algemeen als onberispelijk beschouwd. Fram kwam onlangs ook met hun Endurance-filter, dat in feite de OG Ultra is, maar toen verhoogden ze ook de prijs ervan....a-hoes.

Verschillende YT-video's en ook verschillende posters die ze op BITOG hebben opengemaakt, hebben een lagere kwaliteit van de Wix-filters ervaren, naast hun vrij erbarmelijke filterefficiëntie.

#21 ·
Hoezeer ik het belang van het gebruik van hoogwaardige vloeistoffen en filters ook erken, er zijn er maar heel weinig op de markt die zo slecht zijn dat je ze absoluut niet zou moeten gebruiken. Ik ben persoonlijk van mening dat het voordeliger is om je olie vaak te verversen met olie en een filter van een fatsoenlijk merk dan het allerbeste spul te gebruiken en dan te proberen er elke laatste kilometer uit te persen.

• Like
Reactions: tyman and CroMath
#24 ·
Hoezeer ik het belang van het gebruik van hoogwaardige vloeistoffen en filters ook erken, er zijn er maar heel weinig op de markt die zo slecht zijn dat je ze absoluut niet zou moeten gebruiken. Ik ben persoonlijk van mening dat het voordeliger is om vaak je olie te verversen met olie en een filter van een degelijk merk dan het allerbeste spul te gebruiken en dan te proberen er elke laatste kilometer uit te persen.
En dat geldt voor alles. Ik huiver enorm als ik berichten zie als: "150.000 km gereden met mijn originele remmen!" bah.

#29 ·
Er is een dunne lijn tussen het te lang bewaren van onderdelen en het verspillen van geld door dingen te veranderen die niet veranderd hoeven te worden.

Als voorbeeld de remmen: als je remmen goed genoeg zijn om 150.000 km mee te gaan, waarom zou je dan perfect goede remmen vervangen, alleen maar omdat sommigen zich ongemakkelijk voelen bij het idee dat remmen lang meegaan? Ik zou nu mijn remschijven kunnen vervangen, maar dan zou ik perfect goede schijven weggooien.

owns 2006 Honda Odyssey EX
  • Like
Reactions: jiantao
#30 ·
Er is een dunne lijn tussen het te lang bewaren van onderdelen en het verspillen van geld aan het vervangen van dingen die niet vervangen hoeven te worden.

Als voorbeeld de remmen: als je remmen goed genoeg zijn om 150.000 km mee te gaan, waarom zou je dan perfect goede remmen vervangen, alleen maar omdat sommigen zich ongemakkelijk voelen bij het idee dat remmen lang meegaan? Ik zou nu mijn remschijven kunnen vervangen, maar dan zou ik perfect goede schijven weggooien.
Als je goede remmen hebt bij 150.000 km, vooral op een minivan, betekent dat je langzaam rijdt. xD

#34 · (Edited)
Bij twijfel ben ik religieus in het verversen van mijn olie om de 5-6k mijl of 5-6 maanden, ongeacht wat de MIL zegt. Noem me ouderwets, maar $33 (ik krijg Pennzoil Platinum) voor een kwaliteitsvolle 0w-20 5qt-kan en een $7 Genuine OEM Honda-filter, en 20 minuten op mijn oprit voor een verse wissel is goedkope verzekering.

• Wow
Reactions: rmyoder
#35 ·
Als ik twijfel, ben ik religieus over het verversen van mijn olie om de 5.000 mijl of 5 maanden, ongeacht wat de MIL zegt. Noem me ouderwets, maar $40 voor een kan van 5 qt en een OEM-filter en 20 minuten op mijn oprit voor een verse verversing is goedkope verzekering.
Behalve dat je de codes voor andere vereiste service mist. Dit advies verspilt alleen maar olie. Negeer het advies van je opa en gebruik de onderhoudsherinnering. Religie heeft er niets mee te maken, hoewel ik wel vertrouwen heb in het verversen van de transmissievloeistof om de andere olieverversing.

#37 ·
+1 - Ik negeer ook codes. Ik heb de distributieriem/waterpomp vervangen bij 82.000 km, koelvloeistof is toen vervangen. Bougies vervangen bij 84.000 km. Klepafstelling niet echt nodig tot 150.000+ km.

Olie en filter elke 5-6.000 km. Transmissievloeistof elke 15.000 km. Stuurbekrachtigingsvloeistof af en toe. Remmen, banden, etc. indien nodig. Maakt niet uit wat de onderhoudsindicator me vertelt.

• Like
  • Helpful
Reactions: tyman and WiiMaster
#40 ·
Dat is spotgoedkoop!

• Like
Reactions: rmyoder and CroMath
#45 ·
15% olieverversingsduur kwam na olieverversing en de reset van de olieverversingsduur-indicator, wat is er aan de hand?
Dat is lang niet genoeg informatie om u een antwoord te geven. Vragen:
Hoeveel mijlen (km) sinds uw laatste olieverversing?
Wat was de olielevensduur % toen u voor het laatst uw olie liet verversen?
Toonde de onderhoudsindicator 100% na het resetten?

Als het na de laatste verversing op 100% is gezet en al uw ritten in de stad zijn geweest met veel stops (inclusief het opnieuw starten van de motor), het weer extreem warm of koud is, is het heel goed mogelijk dat de olielevensduur snel daalt tot 15%.
Dat bewijst alleen maar dat het algoritme daadwerkelijk werkt.
Of misschien is het nooit echt gereset.