Honda Odyssey Forum banner

Stabilisatorstang links - OEM nodig?

23K views 29 replies 15 participants last post by  rmyoder  
#1 ·
In februari 2021 heb ik de Honda-dealer betaald om mijn stabilisatorstangen te vervangen. Ongeveer een maand geleden kwam dat fantastische geklunk weer terug tijdens het draaien over hobbels/hellingen. Ik heb zo lang met dit geluid geleefd voordat ik erachter kwam... Ik zal dat geluid en gevoel nooit vergeten. Ze gaven me een garantie van 1 jaar en ze gingen na ongeveer 13 maanden kapot... precies op tijd.

Stabilisatorstangen, of stabilisatorstangen (afhankelijk van waar je vandaan komt) lijken gemakkelijk genoeg om zelf te vervangen. Dus mijn 2 vragen zijn:
1. Is dit zo eenvoudig als het eruit ziet voor een beginnende doe-het-zelver?
2. Heb ik OEM nodig, of suggesties? Rock auto heeft ze van $6 tot $38. Ik weet niet wat de OEM-prijs is. Honda rekende me een jaar geleden $197 voor onderdelen en arbeid om ze te vervangen (met een soort korting).

#3 ·
mevotech zijn goed...

Als je er zeker van bent dat het geluid van de koppelingssets komt en niet van de schokdempers, maken schokdempers geluiden bij verschillende temperaturen.
De mijne zijn stil in de koude maanden en luidruchtig in de zomer.
Schokdempers hebben minder dan 40.000 mijl erop zitten, en het geluid/gevoel is precies het geluid/gevoel dat werd opgelost door de stabilisatorstangen. Maar ik zal beide controleren.

#4 ·
Heb ik OEM nodig
Ja, als je de uitstekende levensduur wilt garanderen die je voor een hoge prijs hebt ervaren. 🙃

Eenvoudig zelf te doen. Zorg er wel voor dat je de belasting (opkrikken van de grond) aan beide kanten verwijdert, zodat je niet vecht tegen een belaste stabilisatorstang. Je hebt over het algemeen een steeksleutel of een waterpomptang aan de "binnenkant" nodig om hem vast te houden terwijl je de moer verwijdert met een ratel/slagsleutel.

#6 ·
Persoonlijk vind ik MOOG goed voor eindverbindingen omdat ze veel steviger/stijver zijn dan OEM. De smeernippel zorgt voor een lange levensduur als je hem jaarlijks met het vetpistool behandelt. Het is gemakkelijk te vervangen, maar als je in een roestige omgeving zit, moet je hem misschien met een reciprozaag afsnijden.
Mijn stem gaat ook naar Moog - het is veel beter ontworpen dan OEM. Dit is een van die zeldzame gevallen waarin je niet voor OEM wilt gaan.

#9 ·
  • Like
Reactions: gasman4u
#12 ·
Snelle vraag, wanneer je de stabilisatorstangrubbers en -verbindingen vervangt, wat moet ik dan nog meer vervangen terwijl ik de wielen eraf heb??
Ik zou van plan zijn om ook de stabilisatorstangrubbers te inspecteren/vervangen.

Je zou deze klus ook kunnen timen met een olieverversing; de filter is gemakkelijker te bereiken als het wiel is verwijderd.

#13 ·
Let op de smeernippels op de aftermarket-verbindingen! Als je een vetspuit hebt, zouden ze waarschijnlijk maar een klein beetje vet nodig hebben, misschien na ongeveer 24.000 kilometer. Je kunt ze installeren zonder te hoeven opkrikken als je eronder kunt komen. Als de auto waterpas staat, staat er geen spanning op beide zijden. Waar je de fout in gaat, is het opkrikken van één kant, wat een enorme belasting op de stabilisatorstang en de eindverbindingen legt - dat kan je verwonden. Nu ik de Moog met de smeernippels heb gezien, wil ik een paar!

#14 ·
Let op de vetnippels op de aftermarket links!
Ik ben er al sinds de dagen dat alle ophangings- en stuurdelen vetnippels hadden. IMHO is het zogenaamde voordeel van een vetnippel sterk overschat en wijst het op een inferieur ontwerp.

Water en vuil komen gemakkelijk en snel in deze onderdelen. De enige manier om het eruit te krijgen, is door nieuw vet te persen. Maar tegen die tijd is het al op de lageroppervlakken terechtgekomen en is corrosie en/of slijtage begonnen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er geen mechanisme is om vet op de contactoppervlakken te houden, omdat glij- en draaibewegingen het eraf duwen.

Ik ben helemaal voor afgedichte ophangingsonderdelen.

• Like
  • Helpful
Reactions: s_ribs and rmyoder
#18 ·
Dus wat is de daadwerkelijke bevinding hier? Onze odyssee is net geen 100k en heeft een link nodig.

Toegegeven, 100k met veel in de stad is oké, maar als een Sankei 555 of mevotech ttx beter is, ben ik geïnteresseerd om te weten waarom.

Bedankt!

#20 ·
Dus wat is de werkelijke bevinding hier? Onze odyssee is net geen 100k en heeft nodig
Zoals @2011.2017.odyssey zei, zijn OE-onderdelen over het algemeen het beste voor de meeste reparaties. Afhankelijk van de kilometerstand van de bus en hoe lang u van plan bent deze te houden, zijn de hogere kosten van OE-onderdelen mogelijk niet gerechtvaardigd. Dit is met name relevant als u het zelf doet, en vooral voor reparaties (zoals stabilisatorstangverbindingen) die gemakkelijk/snel zijn.

Als/wanneer mijn stabilisatorstangverbindingen weer uitvallen, ga ik waarschijnlijk voor Delphi-eenheden van rockauto. Ze zijn scherp geprijsd en ik heb altijd goede resultaten gehad met dit merk. Zoals ik in een eerdere post hierboven al zei, zijn smeerbare eenheden zoals Moog solide, maar toegang tot de smeernippels kan een PITA zijn. Ik zou ze liever om de 5 jaar vervangen.

En vergeet de bussen niet. IMO moeten de bussen altijd worden vervangen terwijl u daar bent, met de verbindingen verwijderd.

#24 ·
Nou, het OE-onderdeel ging ongeveer 100k mee. Laarsfalen was de oorzaak. Verder waren ze niet zo slecht.
Image

De onderste moer is een enorme pijn. De manier waarop ik hem eraf kreeg, was om de hele voorkant in de lucht te krijgen en vervolgens een kleine krik te gebruiken om de stabilisatorstang een beetje omhoog te krijgen. Toen was er speling met een slagscharnier. Ik heb de Snap-On-exemplaren die een ronde kogel hebben. Ik denk dat een echte slagscharnierverlenging misschien beter is, fwiw.
Image

Image

Image

Vervangen door het in de VS gemaakte Honda-onderdeel.
Image

#26 ·
Zijn de OEM-eindverbindingen hetzelfde voor beide zijden?
Ik vond deze 2005-2017 Honda Odyssey Link Assembly, Front Stabilizer 51320-SHJ-A02 | Honda Car Parts Direct

En faalt de voorste stabilisatorbeugel? 51308-SDA-A00 - Bracket Front Stabilizer - 2003-2017 Honda | Honda Car Parts Direct

Of heb ik gewoon een nieuwe stabilisatorhouder/bus nodig?

Bedankt voor alle hulp.
.
De verbindingen zijn hetzelfde voor beide zijden. Vervang de bussen, tenzij de beugels geroest/beschadigd zijn.