Honda Odyssey Forum banner

Is alle nieuwe Honda al vanaf de fabriek synthetische olie?

23K views 44 replies 20 participants last post by  parmm  
#1 ·
Ik hoop van niet, want ik doe de olieverversing zelf en gebruik liever de gewone olie.

#2 ·
De 2016 vereist 0-20W olie en is ALLEEN verkrijgbaar in synthetische vorm. Het is bedoeld om 7000 of meer mijlen per wissel te rijden. Ik zou NOOIT conventionele motorolie in deze dingen gebruiken. Ze zijn ontworpen voor de nieuwe, zeer dunne synthetische olie, dus het vermindert de interne weerstand en verbetert de kilometerstand.

Veel van ons verversen onze eigen olie, maar het is totaal zinloos om een conventionele olie te gebruiken.

#3 ·
Ja, gebruik de oliekwaliteit waarmee hij is geleverd, en alleen synthetisch (bij voorkeur volledig synthetisch). Zelfs als je een gewone olie zou kunnen vinden, zou deze de hitte en druk in deze motor nooit overleven.

Is er een bepaalde reden waarom je gewone olie verkiest?

Dave

#4 ·
Ik zou geen gloednieuw voertuig van 30.000 tot 40.000 dollar of meer, ontworpen om op synthetische olie te draaien, nemen en er dino-olie in doen. Het enige waar ik dino-olie in gebruik, zijn mijn Land Rovers, en dat komt omdat het een oude motor met platte klepstoters is en 20 jaar oude afdichtingen heeft. Als ik er nu dino-olie in zou doen, zou het lekken als een zeef.

#7 ·
Ik bedoelde dat als het voertuig met conventionele olie werd geleverd, ik conventionele olie zal blijven gebruiken. Als het echter met synthetische olie werd geleverd, heb ik geen andere keuze dan synthetische olie te blijven gebruiken.

Ik heb veel auto's gehad met honderdduizenden kilometers op conventionele olie en ze waren prima. Ik wil geen geld verspillen aan synthetische olie, tenzij het moet.

#8 ·
Ik weet niet zeker waarom je er zo op staat om synth versus dino te gebruiken, of vice versa. Het maakt niet echt uit wat je gebruikt, zolang je het maar met regelmatige tussenpozen afwisselt, maar ik denk dat je gewoon moet doen wat je helpt om beter te slapen.

#24 ·
Not sure why you're so set on using synth vs. dino, or vice-versa. It really doesn't matter what you use just as long as you change it out at regular specified intervals, but I guess do whatever makes you sleep better at night.
Ik ben het 100% eens met deze uitspraak. Ik ben in al mijn auto's overgestapt op synthetisch en het enige verschil dat ik heb opgemerkt, is een verlengd interval. Misschien, maar dan ook misschien, een iets stillere start op die koude winterochtenden. Ik denk echter dat het slechts wishful thinking van mijn kant is.

#9 ·
Gebruik een willekeurig groot merk 0W-20. Kijk naar de 5-kwart-kruiken bij Wal-Mart - meestal de goedkoopste optie. Ze zijn allemaal synthetisch, dus je hebt niet echt een keuze. Ik geloof dat er een semi-synthetische olie verkrijgbaar is van Honda - en mogelijk ook van anderen, maar die zijn duurder dan de 5-kwart-kruiken van Wal-Mart. Ik gebruik Mobil1 AFE 0W-20 - de Wal-Marts in mijn omgeving hebben het altijd op voorraad. FWI - je kunt originele filters en crush washers, ruitenwissers, etc. kopen voor een goede prijs bij HandA accessoires. Kijk gewoon onder onderhoudsartikelen. Pez

#11 ·
Grappig, bij mij is het 75.000 mijl met 5/20 conventionele olie, ververst bij 1.000 mijl, en het loopt als een zonnetje.

Dus, daar heb je het. Het maakt niet uit...

Oh, en mijn kilometerstand staat helemaal bovenaan met de beste van wat er op dit forum wordt geplaatst.

Dus laten we eens kijken of iemand daadwerkelijk conventionele olie heeft gebruikt en een probleem heeft gehad met echt bewijs. Ik durf te wedden dat je geen probleem kunt vinden met het type olie als oorzaak... Dus dit is allemaal internettheorie van mensen die niet gekwalificeerd zijn om een "expert" te zijn, zonder bewijs.

Ik heb ook een Accord waar ik hetzelfde mee doe.

#14 ·
Grappig, bij de mijne met 75.000 mijl en 5/20 conventionele olie, vervangen bij 1.000 mijl, loopt hij als een zonnetje.

Dus daar heb je het. Het maakt niet uit...

Oh, en mijn kilometerstand staat helemaal bovenaan met de beste die op dit forum worden geplaatst.

Dus laten we eens kijken of iemand daadwerkelijk conventionele olie heeft gebruikt en een probleem heeft gehad met echt bewijs. Ik durf te wedden dat je geen probleem kunt vinden met het type olie als oorzaak... Dus dit is allemaal internettheorie van mensen die niet gekwalificeerd zijn om een "expert" te zijn zonder bewijs.

Ik heb ook een Accord waar ik hetzelfde mee doe.
Dit gaat helemaal niet over bewijs van wat dan ook, en je bent niet meer een expert dan wie dan ook op dit forum. Dit gaat over de vraag of 0W-20 in conventionele vorm verkrijgbaar is.

Als je 20W-700 walvisolie in je auto's wilt gebruiken, is dat aan jou. De meesten willen gebruiken wat wordt aanbevolen, zodat er geen vragen zijn als er een garantieprobleem is.

Persoonlijk geef ik de ingenieurs van Honda wat krediet en gebruik ik wat wordt aanbevolen.

#13 ·
Jullie zijn zo grappig.

Maak jezelf niet wijs dat je een andere kwaliteit kunt gebruiken wanneer Honda de oliedop van 5w-30 naar 5w-20 en vervolgens 0w-20 OP DEZELFDE MOTOR heeft veranderd. Dat zijn de aanbevolen kwaliteiten, maar je zou 10w-30 of 0w-30 kunnen gebruiken en je motor zal niet zelf ontploffen.
Persoonlijk zou ik niets anders dan de hierboven genoemde kwaliteiten in een van mijn drie Honda's (inclusief mijn 2015-vreemde eend) doen.

Ik heb zelfs bij een Acura-dealer gewerkt die bulkolie gebruikte en we volgden nooit de olievuldop. Ik heb ook jarenlang geëxperimenteerd met multigrade en straight weight voor meer dan 10 auto's, en wat het belangrijkste is, zijn tijdige olieverversingen op basis van de auto en de olie keuze.

#15 ·
Het idee dat de J35-motor, die sinds de vroege jaren 1990 in verschillende vormen bestaat, niet meer zou functioneren met conventionele 5w20 olie is gewoonweg onzin. Betekent niet dat dat het beste is.

Wat ik bedoelde was dat als het voertuig met conventionele olie kwam, ik conventionele olie zou blijven gebruiken. Als het echter met synthetische olie kwam, heb ik geen andere keuze dan synthetische olie te blijven gebruiken.

Dat is een mythe die niet waar is. Je kunt probleemloos afwisselen tussen dino- en synthetische olie. De motor zal het niet schelen. Ik gebruik synthetische 0w20 omdat dat wordt aanbevolen, en met de lange olieverversingsintervallen die door de OLM worden aanbevolen, vind ik dat logisch.

0dyfamily said:
Als ik bijna aan het einde van mijn 3.750-mijl OCI (olieverversingsinterval) was, veranderde de Castrol GTX 5W30 in mijn 2001 EX in een dunne, waterige zwarte verschijning van zijn vroegere zelf toen ik hem aftapte.

Zonder een olieanalyse is dit naar mijn mening vrijwel betekenisloos. Je kunt de conditie van de olie niet zien aan de kleur, dat komt omdat de olie zijn werk doet door verontreinigingen in suspensie te houden. Zou iemand de voorkeur geven aan heldere olie die eruit komt en alle donkere verontreinigingen als afzettingen op hun motor hebben? Ik raad een gebruikte olieanalyse TEN ZEERSTE aan. Ik heb in de loop der jaren voor een paar Blackstone-rapporten betaald en heb veel geleerd op Used Oil Analysis - Bob is the Oil Guy - Bob is the Oil Guy. :)

#17 ·
Zonder een olieanalyse is dit naar mijn mening zo goed als zinloos. Je kunt de conditie van de olie niet zien aan de kleur, dat komt omdat de olie zijn werk doet door verontreinigingen in suspensie te houden.
Niet 100% waar, Tom. Het beheersen van het volledige spectrum van slijtagedeeltjes (en micro-geaggregeerd zodat ze kunnen worden opgevangen door het filter) is een functie van het additievenpakket van de olie en het filter dat er in samenhang mee werkt.

Een olie die de bovenstaande functie niet meer kan uitvoeren, zal in combinatie met een slecht filter gewoon sneller verkleuren.

Hoe petrochemici deze additieven synthetiseren zodat ze een micro-aggregaat creëren dat over het algemeen niet groter is dan 20-25 micron (en dus hydrodynamisch blijft in de oliefilm tussen de lageroppervlakken voordat het in het filter wordt opgevangen) is iets wat ik niet heb kunnen achterhalen. Ik vraag me af of ze daadwerkelijk chelaatvormers gebruiken, maar alles is gepatenteerd, dus ik zal waarschijnlijk nooit ontdekken hoe ze die muizenval maken. Het volstaat te zeggen dat wanneer de olie dit niet meer kan, deze dan deze kleine, niet-mechanisch gevangen (gefilterde) deeltjes in vloeibare suspensie vasthoudt met het reinigingsmiddelgedeelte van het additievenpakket. Op dat moment zal de kleurverandering sneller plaatsvinden dan bij een olie die het bovengenoemde werk nog kan doen om "het filter te helpen".

Tegelijkertijd met de overstap naar Mobil 1, heb ik mijn kleine voorraad Honda A02-filters opgebruikt en ben ik overgestapt op AmSOil EaO44-filters (15 micron, aanbevolen door Pablo op BITOG).

Eveneens had olie QC-goeroe georgeCLS op de Tundra Solutions en dieselplace forums nog meer te bieden over optimale filterkoppeling met een olie met een ontwikkeld additievenpakket: LINK. Helaas kunnen we zijn voortdurende inzicht als professioneel smeertechnicus niet meer verwerven, aangezien hij niet langer bij ons is, R.I.P.

Het volstaat te zeggen dat ik niet terugga naar het oude land (dino en matige filters, startklepgeratel tegen het einde van OCI). Als ik gewoon op de snelwegen zou rijden, prima... maar ik martel olie met slepen, korte start-loop-stop-looptijden en temperaturen van 110 graden F+. Synthetische olie die is ontworpen om een goed afgestemd filter te "helpen", is waar ik voorlopig blijf.

OF

#16 ·
Probeer 0W-20 in niet-synthetische vorm te vinden. Het bestaat niet, voor zover ik kan beoordelen. Natuurlijk, je kunt 5-20 of wat je maar wilt gebruiken. Niets zegt dat je het niet kunt doen. Ik weet dat wanneer ik olie ververs na 7500 mijl, wat ongeveer twee keer de afstand is die ik met conventionele oliën zou rijden, de olie er veel beter uitziet bij het aftappen (net als Odyfamily rapporteerde). Olieanalyse (Blackstone Labs) bevestigt dat ik het verversingsinterval gemakkelijk zou kunnen verlengen, maar ik wil het niet veel verder dan die limiet pushen. Trouwens - ik heb jarenlang 5-20 conventioneel gebruikt in mijn 2004 Ody voordat ik overstapte na ongeveer 75.000 mijl. Ik deed het zodat ik de periode tussen de verversingen kon verlengen. Ik ontdekte dat het echt een superieur product was.

#18 ·
Ben het er eigenlijk niet mee oneens, OF, alleen dat het vormen van een conclusie op basis van iets subjectiefs als het uiterlijk van een olie wanneer je deze aftapt, verre van nauwkeurig is. Ik herinner me dat ik een paar jaar geleden met iemand debatteerde op een Facebook-forum die ervan overtuigd was dat Pennzoil Platinum rommel was omdat het "als water" uit de auto kwam.

Verschillende toepassingen, maar we gebruikten vroeger olieverversingsintervallen van 40.000 mijl op onze wegtrekkers bij het bedrijf waar ik vroeger voor reed. Uiteraard is een 15,2L dieselmotor met een carter van 10 gallon een compleet ander beest dan een Odyssey, maar de olie werd binnen een paar duizend mijl na een verversing zo zwart als de banden. Ongeveer 80% van de levensduur van de olie was nadat deze pikzwart was geworden, en ik heb nog nooit gehoord van een smeergerelateerde storing. Zoals veel grote wagenparken zouden ze hun olie van tijd tot tijd analyseren. Ik heb nog nooit van een geloofwaardige bron gehoord die suggereert dat de levensduur van een olie alleen door de kleur kan worden bepaald.

Zeker niet zeggen dat je over moet schakelen op conventioneel, synthetische oliën hebben een aantal voordelen die algemeen erkend worden. Onze Odyssey zal geen 5w20 zien zolang ik hem bezit. Ik ben er helemaal niet bang voor, maar er zijn redenen waarom de fabriek full syn heeft gespecificeerd.

#20 ·
Tom, ondanks al mijn gezwets ben ik het er mee eens dat kleur op zichzelf een slechte manier is om te evalueren wat de olie doet, of hoe gezond deze is.

Dat had mijn eerste zin moeten zijn. U hebt gelijk. U hebt gelijk.

Maar ik kan niet meer bewerken na 10 minuten!

Ik wilde alleen maar, met die wirwar van woorden, toevoegen dat als je naar kleur kijkt, dit in de context moet staan van eigenlijk twee belangrijke punten:

1.) Is het een superieur merk olie?
2.) Wordt deze olie gecombineerd met een solide filter dat kan profiteren van de technische chemische eigenschappen van de olie?

Mijn vulling met Castrol dino had waarschijnlijk zijn vermogen om de filter te "helpen" uitgeput, want zoals ik later ontdekte, werden de Honda A02 filters gemaakt door FRAM! Kortom, de olie deed meer van het "werk" om verontreinigingen vast te houden dan het zou hebben gedaan als ik Honda A01 filters (FilTech) of een andere goede filter had gebruikt. Ik kwam hier pas veel later achter. In combinatie met een veel betere filter zou die olie zeker een langere levensduur hebben gehad.

Alleen een UOA, zoals u al zei, kan het hele verhaal vertellen, zeker weten.

OF

#21 ·
Mijn vulling van Castrol dino had waarschijnlijk zijn vermogen om de filter te "helpen" uitgeput, want zoals ik later ontdekte, werden de Honda A02-filters gemaakt door FRAM! Kortom, de olie deed meer van het "werk" om verontreinigingen vast te houden dan het zou hebben gedaan als ik Honda A01-filters (FilTech) of een andere goede filter had gebruikt. Ik kwam hier pas veel later achter. In combinatie met een veel betere filter zou die olie zeker een langer leven hebben gehad.

Alleen een UOA, zoals je al zei, kan het hele verhaal vertellen, zeker.

OF
Dat is interessant. Heb net wat gegoogeld en kwam DEZE THREAD tegen. Veel Fram-bashers overal op internet, maar weet je van gegevens die inferieure filtratie aantonen? Ben net naar buiten gegaan en ontdekte dat ik twee A02-filters op de plank heb liggen, dus ik zal deze voorlopig gebruiken.

#25 ·
zx12-iowa - De oorspronkelijke poster wilde weten of 0W-20 (de olie waarmee de bus wordt geleverd en waarvoor hij is bedoeld) in conventionele vorm verkrijgbaar was, waarop ik antwoord gaf. Hij wilde niet weten of 5W-20 "beter" was dan 0W-20, of dat Dino "beter" was dan synthetisch, of wie het beste "bewijs" had. De thread werd gekaapt.

Een auto (of auto's) 75.000 km met 5w-20 rijden is simpelweg GEEN bewijs dat 5W-20 "beter" of slechter is dan welke andere olie dan ook. Het is het bewijs van niets. Het zou een volledige wetenschappelijke studie vergen, inclusief veel, veel van dergelijke voorbeelden, een controlegroep, laboratoriumonderzoeken, uitgebreide kilometers, verschillende omgevingen, mpg-vergelijkingen, enz., enz., enz., om te bepalen wat het beste was. Zelfs dan kunnen de resultaten onduidelijk zijn. Zelfs als men zijn auto's 200.000 km lang met 5W-20 zou rijden, is dat statistisch gezien onbeduidend.

Ruw en onbeschoft zijn maakt je ook geen expert, alleen maar vermoeiend... Pez.

#35 ·
zx12-iowa - De oorspronkelijke poster wilde weten of 0W-20 (de olie waarmee de bestelwagen wordt geleverd en waarvoor deze nodig is) in conventionele vorm verkrijgbaar was, waarop ik een antwoord gaf. Hij wilde niet weten of 5W-20 "beter" was dan 0W-20, of dat Dino "beter" was dan synthetisch, of wie de beste "bewijzen" had. De thread werd gekaapt.

Een auto (of auto's) 75.000 km met 5W-20 laten rijden, is gewoon GEEN bewijs dat 5W-20 "beter" of slechter is dan welke andere olie dan ook. Het is het bewijs van niets. Er zou een volledige wetenschappelijke studie nodig zijn, inclusief veel, heel veel van dergelijke voorbeelden, een controlegroep, laboratoriumonderzoeken, uitgebreide kilometers, verschillende omgevingen, mpg-vergelijkingen, enz., enz., enz., om te bepalen wat het beste was. Zelfs dan kunnen de resultaten onduidelijk zijn. Zelfs als men zijn auto's hun hele leven 200.000 km met 5W-20 zou laten rijden, is dat statistisch gezien onbeduidend.

Ruw en onbeschoft zijn maakt je ook niet tot een soort expert, alleen maar vermoeiend... Pez.
Schat, ga terug en herlees wat ik schreef. Ik gebruikte feiten uit mijn eigen ervaring - dat olie prima werkt in mijn voertuig. Niemand argumenteert beter, maar jij zonneschijn. Misschien ben je opgegroeid als het kleine kind en ben je een beetje gevoelig? Ik kan me voorstellen dat het voor een kleine man zo uitputtend is om meer stappen te moeten zetten om bij te blijven. Slaap lekker.

#27 ·
De standaardolie voor Honda is 0W-20 synthetische blend. Daar is de OLM op gekalibreerd en dat heeft elke dealer in zijn bulkvaten. Ze hebben ook Honda volledig synthetisch als u dat wenst. Ik gebruik sinds 1990 synthetische blend in mijn voertuigen. Ik geloof dat het meer dan voldoende is, zelfs voor 'zwaar gebruik'.

#29 ·
saxman's antwoord is degene die de OP zocht: Honda 0W20 is een syn-blend. (OLM = Oil Life Monitor.)

Als het op de basis aankomt, zegt de handleiding van de eigenaar van 2016 op pagina 465 (!!) om "Premium-grade 0W-20 detergentolie met een API Certification Seal op de container" te gebruiken. Dit is een API-zegel:

Image

In oktober 2010 introduceerde het American Petroleum Institute de categorie "SN" voor motoroliën die worden gebruikt in benzinemotoren (zoals onze Odysseys). API-SN-gecertificeerde oliën (het staat op de fles) zorgen voor een betere slibcontrole en controle van afzettingen; d.w.z. een juiste petroleum-mengbare detergentverpakking.

Dit betekent dat u API-SN-olie in uw 2016 Odyssey zult gebruiken.

Voor ons jongens met oudere Odysseys, kunnen degenen die in 2010 en eerder zijn gemaakt, API-SM-oliën gebruiken (voor die verzamelaars die oudere flessen motorolie op hun garagerekken hebben staan). 2004 en ouder kunnen API-SL-oliën gebruiken.

Dat gezegd hebbende, als ik API-SN voor dezelfde prijs kan krijgen, is dat mijn keuze. Het is een betere olie.

Ik heb zoveel mogelijk homepages van petroleumbedrijven (Mobil, Conoco-Phillips, Pennzoil, etc.) bekeken en tot nu toe heb ik geen enkele 0W20-motorolie voor benzinemotoren kunnen vinden die niet minstens een synthetische blend is. Als het een syn-blend is, wijzen ze de consument daar zeker op.

Het beste antwoord dat ik kan bedenken? Als het 0W20 (de juiste viscositeit) is en API-SN (hoge detergentolie) zegt met het bovenstaande API-zegel op de fles, kunt u het gebruiken, punt.

Sorry voor het kapen.

Ik ben een paar mensen (de OP en pezman) een biertje schuldig.

OF

#30 ·
Toen ik dit draadje begon, wist ik niet:

a) 0W-20 is alleen synthetische olie.
b) Ik kan terug naar conventionele olie vanaf synthetisch.

Daarom vroeg ik of ze 0W-20 conventionele olie erin hebben gedaan. Als ze 0W-20 synthetisch erin hebben gedaan, dan blijf ik erbij.

Nu weet ik het. Bedankt allemaal.

#42 ·
Toen ik dit draadje begon, wist ik niet:

a) 0W-20 is alleen synthetische olie.
b) Ik kan van synthetische olie terug naar conventionele olie.

Daarom vroeg ik of ze 0W-20 conventionele olie erin deden. Als ze 0W-20 synthetisch erin deden, dan blijf ik erbij.

Nu weet ik het. Bedankt allemaal.
Wat weet je?

a) 0W-20 kan synthetisch of een synthetische mix zijn. Aangezien de 'reguliere' olie voor Honda bij de dealer de synthetische mix van het merk Honda is, en dat is wat ze gebruiken voor de olieverversing, is uw garantie beschermd zonder te betalen voor volledig synthetisch. Hoe dan ook, met normale zorg en regelmatige olieverversingen zou de motor prima moeten draaien wanneer u hem over een paar jaar inruilt. Wie houdt er tegenwoordig een nieuwe auto tien jaar of meer dan 160.000 kilometer? Bovendien komt de verlengde levensduur van volledig synthetisch niet eens in het spel, tenzij u meer dan 12.000 kilometer in zes maanden rijdt. U moet de olie om de zes maanden of minder verversen, ongeacht de kilometerstand, omdat vocht zich combineert met de gebruikte olie en zuur vormt. Dus met dure synthetische olie gooit u deze in de recyclingtank met de helft van zijn levensduur erin.

#31 ·
Complimenten voor uw verkoper dat hij u correct vertelde dat de fabrieks-motorolie synthetisch was.

Leef lang en voorspoedig in uw 2016 Ody.

Dave

#32 ·
Het is goed om specificaties te volgen, maar het is ook een beetje gek om erover te obsesseren.

Onze 2003 vereiste 5w20 en ik heb meestal M1 5w30 gebruikt sinds de eerste olieverversing (destijds kon je geen 5w20 krijgen bij Costco voor hun ~4,25/quart verkoopprijs). Zoals ik vermoedde, loopt de bus geweldig op 215.000 mijl, ondanks het slepen van een 2.700# popup-camper voor tienduizenden van die mijlen. Over bergen. Meerdere keren....

Wat je vooral verliest als je conventionele 5w20 gebruikt in een 2011+ is enig idee of de OLM geldig is of niet. Het is gekalibreerd voor 0w20 synthetisch, dus je kunt er niet op vertrouwen. Ik zou geschokt zijn als er echte nadelige effecten zouden zijn van het gebruik van 5w20 dino bij 5k OC-intervallen. Mensen berispten me in afschuwelijke termen hoe ik mijn stukje fijn afgestemde Honda-magiemotor zou vernietigen met mijn primitieve olietypegebruik. Ironisch genoeg zijn de overgrote meerderheid van die jongens al LANG verdwenen van Odyclub en hier zijn ik en mijn 03 er nog steeds. Geen olieverbruik, geen emissiefouten, helemaal geen interne motorreparaties. Gewoon een beetje koude motorzuigerslag totdat hij opwarmt - niet vreselijk ongebruikelijk bij mijn kilometerstand.

#33 ·
De grote kwestie voor mij, als ik de OP was, is de API-classificatie van de olie. Of het nu syn-blend of volledig synthetisch is, als er API-SN op de fles staat, is die olie compatibel met zijn Odyssey.

#34 ·
Ah...niets als een oliedebat over oliefilters....

Terwijl we verhalen vertellen....Ik heb eindelijk mijn 2003 Odyssey met 228k mijl ingeleverd...en een 2016 Odyssey gekregen.

Ik heb Mobile One Extended Wear 5w30 en een Mobile One filter gebruikt vanaf de allereerste wissel. En deed routinematig 12k-15k olieverversingen. De motor is nog steeds zo soepel als op de eerste dag....geweldig. Nooit olielekkage...nooit olie gegeten....en ik ben er zeker van dat het komt omdat ik volledig synthetisch heb gebruikt....de slijtage-/warmte-eigenschappen zijn veel beter dan die van een conventionele olie.

#39 ·
Ah...niets als een olie-, oliefilterdraad-discussie....

Terwijl we verhalen inbrengen....Ik heb eindelijk mijn 2003 Odyssey ingeleverd met 228k mijl...en een 2016 Odyssey gekregen.

Ik heb Mobile One Extended Wear 5w30 en Mobile One filter gebruikt vanaf de allereerste verandering. En ging routinematig 12k-15k olieverversingen. De motor is nog steeds zo soepel als op de eerste dag....geweldig. Nooit olielekkage...nooit olie gegeten....en ik ben er zeker van dat het komt omdat ik volledig synthetisch heb gebruikt....de slijtage/warmte-eigenschappen zijn veel beter dan bij een conventionele olie.
Proficiat met het bereiken van 228K mijl op je '03. De mijne spinde ook als een katje bij 200K toen ik hem verkocht. Als het niet voor de transmissies in de eerdere busjes was geweest, zou ik waarschijnlijk nog steeds diegene rijden! OH TER INFO Ik gebruikte minerale olie voor de eerste 75K mijl of zo en schakelde toen over op synthetisch om de verversingstijden voornamelijk te verlengen. Minerale olie leek hem zeker geen kwaad te doen, maar ik zou maar ongeveer 4K mijl rijden voordat er een verversing nodig was.

#36 ·
Ik wou dat de oliemaatschappijen ons zouden vertellen in welke groep hun basisolie zich in bepaalde merken bevindt. Hier in de VS mogen ze alles "synthetisch" noemen en ermee wegkomen. Je basisolie bepaalt of de olie synthetisch of dino is. Verschillende bedrijven noemen sommige van hun oliën synthetisch terwijl ze geen synthetische basisolie bevatten. Ze zijn eigenlijk een "Groep 3" dino-basisolie die extra is geraffineerd en gehydro-geïsomeriseerd, en de oliemaatschappijen plakken er het marketinglabel Synthetic op, terwijl het slechts een gewone motorolie is, die bijna de kwaliteiten van echte synthetische oliën heeft. Groep 1, 2 en 3 basisoliën zijn dino-olie, terwijl Groep 4 (PAO en olefin oligomeren en olefin polymeren) en 5 (PAG's - poly Glycol/verschillende Glycol's en SilicoPnes et) synthetische basisoliën hebben. Op een dag zal de API hopelijk laten weten wat er aan de hand is!

#40 ·
Ik wou dat de oliebedrijven ons zouden vertellen in welke groep hun basisolie zich in bepaalde merken bevindt. ....
Ze zijn eigenlijk een "Groep 3" dino-basisolie die extra is geraffineerd en gehydro-isomeriseerd, en de oliebedrijven plaatsen het marketinglabel Synthetic erop, terwijl het slechts een gewone motorolie is, die dicht in de buurt komt van de kwaliteiten van echte synthetische oliën.
Ik weet niet zeker of het zo schurkachtig is. Ik ben geen expert, maar is een Groep III niet gebaseerd op petroleum die is afgebroken in zijn samenstellende moleculaire verbindingen, en vervolgens weer is opgebouwd tot de hoogwaardige, chemisch consistente synthetische olie? Als Groep IV gewoon een zeer vergelijkbare olie is die alleen verschilt doordat deze is opgebouwd uit aardgas in plaats van vergelijkbare bestanddelen uit petroleum te halen, waarom dan moeilijk doen over het verschil?

Voor mij klinkt dat als de champagnesnobs die niet toestaan dat een mousserende wijn zo wordt genoemd als deze in Californië in plaats van in Frankrijk wordt gemaakt. Wie geeft erom als de kwaliteit van het eindproduct hetzelfde is?

#37 ·
+1 ^^^

In de tussentijd, terwijl de API zich klaarmaakt, is het aan de consumenten die erom geven om zichzelf te informeren en vervolgens weloverwogen aankopen te doen.

Dave