Honda Odyssey Forum banner

B-CAN DTC's ophalen

48K views 25 replies 15 participants last post by  ;TLW  
#1 ·
Ik heb een EX-L NAV-RES uit 2005. Een week geleden begonnen het linkerschuifdeurslot en de ruitenwisser achter af en toe niet meer te werken - ofwel werken ze allebei, ofwel werken ze allebei niet. Ik vermoed de MICU-Rear Junction Box, aangezien deze zowel de linkerschuifdeursloten als de ruitenwisser achter bestuurt (de MICU-Rear Junction Box kost ongeveer $100 van de online Honda-dealers en is vrij eenvoudig te vervangen).

Ik heb de fabrieksservicemanual van de Odyssey 2005-2006. De juiste manier om mijn probleem met het deurslot/de ruitenwisser op te lossen, is om eventuele B-CAN DTC's (Diagnostic Trouble Codes) op te halen die mogelijk zijn ingesteld (B-CAN = Body Controller Area Network). Honda-technici gebruiken hun geavanceerde HDS (Honda Diagnostic System) om de DTC's op te halen, maar de servicemanual toont ook een alternatieve methode. Deze methode vereist dat een 2-pins serviceconnector (Honda onderdeelnummer 07PAZ-001010A) wordt aangesloten op een servicesocket in de zekeringkast onder het dashboard van de bestuurder. Eventuele B-CAN DTC's worden dan weergegeven in het kilometertellerdisplay. Elke DTC heeft zijn eigen probleemoplossingssectie in de servicemanual; probleemoplossing vereist meestal slechts een multimeter.

(Ik geloof niet dat deze DTC-ophalingsmethode werkt voor motor- en emissie-DTC's...die codes staan op Honda's F-CAN-netwerk, "Fast Area Controller Network", en kunnen worden opgehaald met een OBD-II-codelezer die is aangesloten op de OBD-II-dataconnector onder het dashboard. Aan de andere kant geloof ik niet dat een OBD-II-codelezer Honda's B-CAN DTC's zal lezen.)

Probleem is dat ik moeite heb om de 07PAZ-001010A serviceconnector te vinden. Mijn lokale dealer en de meeste online dealers beweren dat de connector niet meer leverbaar is. Op basis van een foto van de connector in de servicemanual lijkt het niet meer dan een simpele jumper te zijn. Als dat het geval was, zou ik mijn eigen jumper maken (paperclip, etc.). Maar ik weet niet zeker of het slechts een simpele jumper is - misschien bevat het andere componenten. Ik wil niet experimenteren met een paperclip en iets frituren.

Weet iemand zeker dat de 07PAZ-001010A serviceconnector slechts een simpele jumper is?

Of heeft iemand met succes B-CAN DTC's opgehaald door de aansluitingen in de servicesocket van de zekeringkast te overbruggen in plaats van 07PAZ-001010A te gebruiken?

#3 ·
Ik heb een fout gemaakt met het onderdeelnummer van de serviceconnector...de 05/06 Odyssey vereist 07WAZ-001010A, niet 07PAZ-001010A. De grootte en de pin-afstand zijn verschillend. 07PAZ-001010A is voor Civic en misschien anderen. 07PAZ-001010A is nog steeds verkrijgbaar bij een paar online dealers, maar ik heb 07WAZ-001010A niet kunnen vinden...iedereen zegt dat Honda het heeft stopgezet.

Ik ben verder gegaan en heb de terminals overbrugd, en de kilometerteller toonde de eerste van ongeveer 18 B-CAN-codes (b1012, b1055, enz.). Door op de trip reset-knop te drukken, worden de codes doorlopen. Door de knop ingedrukt te houden, worden de codes gewist.

#4 ·
Kunt u details delen over hoe dit wordt gedaan? Ik heb een deel van de technische handleiding, maar niet dat deel... :-/

Nicolas

#5 ·
Deze scans zijn van pagina 22-128 van de servicehandleiding van de Odyssey 2005-2006. 2007 is waarschijnlijk hetzelfde, maar zonder garantie.

De serviceconnector in de zekeringkast heeft twee platte pin-aansluitingen. De pinnen accepteren 1/8" female push-on aansluitingen. Wees voorzichtig, de pinnen zijn fragiel - ik heb de push-on aansluiting een beetje losser gemaakt zodat ze gemakkelijker op de pinnen konden glijden. Ik heb de push-on aansluitingen bedraad naar een schakelaar zodat ik de test gemakkelijk kon starten en stoppen.

Het ophalen van B-CAN-codes heeft niet veel zin, tenzij je de fabrieksservicehandleiding hebt om te laten zien hoe je de codes kunt oplossen. De servicehandleiding van de Odyssey 2007 kost $56,50 plus verzendkosten van helminc.com.

Attachments

#10 ·
Deze scans komen van pagina 22-128 van de servicehandleiding van de Odyssey 2005-2006. 2007 is waarschijnlijk hetzelfde, maar zonder garantie.

De serviceconnector in de zekeringkast heeft twee platte pin-aansluitingen. De pinnen accepteren 1/8" vrouwelijke push-on-aansluitingen. Wees voorzichtig, de pinnen zijn dun - ik heb de push-on-aansluiting een beetje losgemaakt zodat ze gemakkelijker op de pinnen konden glijden. Ik heb de push-on-aansluitingen bedraad naar een schakelaar zodat ik de test gemakkelijk kon starten en stoppen.

Het ophalen van B-CAN-codes heeft niet veel zin, tenzij je de fabrieksservicehandleiding hebt om te laten zien hoe je de codes kunt oplossen. De servicehandleiding van de Odyssey 2007 kost $ 56,50 plus verzendkosten van helminc.com.
De zekeringkast op mijn 2005 ziet er iets anders uit dan op uw foto. Is de serviceconnector de blauwe connector die ik hier rood heb omcirkeld:

#6 ·
Bedankt, dit is zeer nuttige informatie. Ik probeer een intermitterend probleem met mijn 2005 Odyssey schuifdeuren te diagnosticeren. Het SLIDE DOOR-lampje op het dashboard helpt niet veel. Ik heb hem naar de dealer gebracht, maar ze adviseerden alleen om beide schuifdeur-regeleenheden te vervangen voor ongeveer $900 in totaal. Ze wisten niet echt wat er mis was, wilden gewoon dat ik geld in het probleem stak. Ik heb de OBD2-scanner van een vriend geleend, maar blijkbaar verschijnen de B-CAN-fouten niet op normale OBD2. Je moet de Honda Diagnostic System-codelezer hebben. Ik ga deze truc proberen en kijken of ik de werkelijke Device Trouble Code kan achterhalen.

#8 ·
Ik kreeg mijn codes door een opgerold stuk aluminiumfolie in die testpoort te duwen.
b1055
b1056
b1057
b1080

Nu hoef ik alleen nog maar een servicehandleiding te vinden om erachter te komen wat die betekenen. De handleiding die ik op cd kocht, mist dat gedeelte.
DTC B1055: Relais Control Module Communicatie met MICU verloren
DTC B1056: Relais Control Module Communicatie met MICU verloren (Alarmbericht)
DTC B1057: Relais Control Module Communicatie met MICU verloren (Deurschakelbericht)
DTC B1080: Voedingscircuit (IG1-lijn) Invoerfout voor relais Control Module en MICU

#9 ·
Ik heb hetzelfde probleem, codes 1012 en 2007 gaan niet weg. Volgens de handleiding moet je de REAR MICU-aansluitkasttest uitvoeren, de tests zien er eenvoudig genoeg uit, maar je moet wel een aantal binnenpanelen demonteren om erbij te kunnen komen.

Is er iemand die erachter is gekomen wat hun probleem is/was?

#12 ·
Ik wist hier ook niets van. Het lijkt erop dat de socket zich onder het kickpaneel boven de zekeringkast aan de linkerkant van de bovenste rij relais bevindt. Je zult het kickpaneel moeten verwijderen om het te zien. Die blauwe stekker die is omcirkeld is het niet.

#13 ·
Ja, ik heb dat paneel eraf. Helaas lijken de connectoren daar helemaal niet op de handleiding van 07-09 die ik heb (hij was gratis). Bedankt dat je me liet weten dat de blauwe stekker het niet is, dat had lelijk kunnen worden LOL. Ik ga er nu dieper in duiken nu ik weet dat je de stekker kunt overbruggen om de codes te krijgen. Ik was in de regen stekkers aan het trekken en raakte gefrustreerd en stopte. Bedankt voor de info.... wordt vervolgd...

#14 ·
Ja, ik heb dat paneel eraf. Helaas lijken de connectoren daar helemaal niet op de handleiding van 07-09 die ik heb (hij was gratis). Bedankt dat je me liet weten dat de blauwe stekker het niet is, dat had lelijk kunnen worden LOL.
Ik ga er nu dieper in duiken, nu ik weet dat je de stekker kunt overbruggen om de codes te krijgen. Ik was stekkers aan het trekken in de regen en raakte gefrustreerd en stopte. Bedankt voor de info.... wordt vervolgd...
Ja, ik heb de handleiding van 08 (OEM hardcopy versie) en die toont het als #10 op pagina 22-87. Er staat hoe je het kunt gebruiken op pagina 22-144.

Wat probeer je precies te diagnosticeren?

#16 · (Edited)
Kan iemand met een fabrieksservicemanual me helpen met mijn codes...

DTC B1825
DTC B1826

Ik ben bezig met het oplossen van een probleem met het deurslot van de schuifdeur aan de bestuurderskant dat elektronisch niet werkt. Ik moet het handmatig vergrendelen en ontgrendelen. De elektrische deur werkt zoals het hoort. Alle andere elektrische sloten werken ook correct. Ik heb geprobeerd de actuatormotor te vervangen en dat heeft het probleem niet opgelost.

Bedankt!

#17 ·
B1825: Fout in de pulssignalen van de motor voor de stoelschuif
B1826: Fout in de pulssignalen van de motor voor het omhoog/omlaag bewegen van de voorstoel

Dus de vergrendeling van de linkerdeur werkt niet als je de hoofdschakelaar gebruikt. Vergrendelt/ontgrendelt deze wel als je een van de andere deurschakelaars op de andere deuren gebruikt?

Heb je gecontroleerd of de connector naar de actuator 12 volt krijgt? Voor vergrendelen/ontgrendelen wordt simpelweg de polariteit omgeschakeld, dus je kunt gewoon een testlampje gebruiken om te zien of er stroom is bij het vergrendelen en ontgrendelen.

#19 ·
B1825: Fout in de puls van de motor van de elektrische stoelschuif
B1826: Fout in de puls van de motor van de elektrische stoel voor-omhoog-omlaag

Dus, het slot van de schuifdeur aan de linkerkant werkt niet als je de hoofdschakelaar gebruikt. Werkt het wel om te vergrendelen/ontgrendelen als je een van de andere deurschakelaars op de andere deuren gebruikt?

Heb je gecontroleerd of de connector naar de actuator de 12 volt krijgt? Voor vergrendelen/ontgrendelen schakelt hij gewoon de polariteit om, dus je kunt gewoon een testlampje gebruiken om te zien of hij stroom krijgt bij het vergrendelen en ontgrendelen.
Even ter herinnering....Ik heb dit slot eindelijk opgelost. Vorige week ben ik er eindelijk aan toegekomen om het deurpaneel er weer af te halen en wat problemen op te lossen. Toen ik het plastic terugtrok, realiseerde ik me meteen dat ik eerder de verkeerde actuator had vervangen.

Ik heb eerder de elektrische deurslotactuator (onderdeelnummer 72663-SHJ-A21) vervangen. Ik had toegegeven haast en nam snelkoppelingen.

Ik kocht de volgende dag het juiste onderdeel (nr. 72663-SHJ-A11). Ik kocht eigenlijk een aftermarket-onderdeel van Autozone (Duralast) voor $ 50. De dealer wilde $ 100 en had het niet eens op voorraad.

Nu een TPMS-probleem oplossen!

#18 ·
Bedankt, John. Nee, het werkt niet met andere schakelaars of deursloten op andere deuren, noch met de sleutelhanger. Ik zal morgen het paneel verwijderen en de spanning op de connector controleren. Af en toe, als ik de hoofdschakelaar indruk, beweegt het slot een beetje alsof het open wil gaan, maar het gaat niet open.

#20 ·
Blij dat het opgelost is. Ik raad geen elektrische onderdelen van de aftermarket aan. De meeste zijn rommel, sommige zelfs direct uit de doos, en gaan meestal niet lang mee. Als je in de toekomst problemen hebt met die deur, is dat aftermarket onderdeel meteen verdacht.

#23 ·
Druk op de Caps Lock-toets op uw toetsenbord. Posten in hoofdletters wordt beschouwd als SCHREEUWEN en is onbeleefd.
Lees dan uw andere thread waar een ander lid heeft geantwoord wat uw code is.

#24 ·
Hallo iedereen. Heel erg bedankt voor de ideeën en informatie die je op deze pagina deelt. Kan iemand me alsjeblieft helpen met het vinden van een oplossing voor mijn schuifdeurcodes van de Honda Odyssey Touring uit 2006? Ik heb B-1827, B-2011, B-2010, B-2061, B-2060, B-1956. Ik ben dankbaar voor de informatie over deze codes om de deuren van mijn voertuig te repareren. Heel erg bedankt.

#25 ·
Hoi allemaal.. heel erg bedankt voor de ideeën en informatie die jullie delen op deze pagina. Kan iemand me alsjeblieft helpen met het vinden van een oplossing voor mijn 2006 Honda Odyssey Touring schuifdeurcodes? Ik heb B-1827, B-2011, B-2010, B-2061, B-2060, B-1956. Ik ben dankbaar voor de informatie over deze codes om de deuren van mijn voertuig te repareren. Heel erg bedankt
De enige codes die iets met de deuren te maken hebben, zijn de B2010 en B2011. Ze zeggen echter alleen dat de regeleenheden van de schuifdeur de communicatie met de metercontrolemodule hebben verloren. Aangezien er andere codes zijn die op andere communicatieproblemen met de metercontrolemodule wijzen, zou ik me er geen zorgen over maken. Ik zie deze codes vaak, maar heb nog nooit problemen gehad met iets, inclusief deuren.

Misschien kun je posten wat er mis is met je deuren en kun je naar een oplossing worden verwezen. Er zijn een paar veelvoorkomende problemen met de deuren die gemakkelijk kunnen worden opgelost op basis van de symptomen.