Honda Odyssey Forum banner

Sommige Hypermiling-trucs van mijn Prius wierpen hun vruchten af in de Odyssey - 29,7 mpg!

20K views 44 replies 24 participants last post by  mgkg3  
#1 ·
Met een paar trucs die ik heb geleerd van het rijden in mijn nieuwe Prius, kon ik een tank van 29 mpg bereiken in mijn volledig beladen Odyssey tijdens de gezinsreis eerder dit jaar! Best verbazingwekkend dat de volledig beladen Odyssey Touring Elite met 4 en hun bagage dit soort kilometers kan halen.

De beste manier om een goede kilometerstand te krijgen, was volgens mij om de cruise control niet te gebruiken en mijn best te doen om de motor in de Eco-modus te houden. Ik zou versnellen op afdalingen (ook wel rijden met belasting genoemd) en de snelheid zoveel mogelijk vasthouden op hellingen.

Totale kilometerstand van de reis, inclusief veel stationair draaien met airconditioning voor het comfort van huisdieren bij frequente stops...

Ik was altijd erg teleurgesteld in de kilometerstand van mijn 2005 Odyssey Touring, 20 was de norm op de snelweg. Deze 2012 Odyssey doet het een stuk beter. :)

#2 ·
Wat was uw gemiddelde snelheid op de snelweg, en was er sprake van stop-and-go of alleen maar snelweg? Die twee factoren maken meer verschil dan wat dan ook.

Zou het niet gaaf zijn als er een speciale eco-cruise-knop op de Odyssey zat die de Odyssey zou dwingen in de 6e versnelling te blijven en alleen op 3 cilinders op de snelweg te rijden? Het concept zou zijn dat je een doelsnelheid instelt en dat deze tot een bepaalde hoeveelheid gas geeft om die snelheid te behouden, maar als dat niet lukt, zou hij gewoon een snelheidsverlies accepteren. Stel dus dat je een cruise van 65 mph instelt en een heuvel oprijdt... normaal gesproken zou de Odyssey overschakelen naar 6 cilinders... mogelijk zelfs terugschakelen als de heuvel steil genoeg is. Maar in deze imaginaire modus zou hij gewoon snelheid verliezen met behoud van efficiëntie, en de snelheid weer inhalen zodra de grond vlak is.

Natuurlijk zou er een soort maximale snelheidsverlies moeten zijn voordat de modus tijdelijk wordt uitgeschakeld... zoals misschien maximaal 10 mph voordat hij het opgeeft en terugschakelt naar 6 cilinders.

#4 ·
Dat is echt indrukwekkend! Onlangs heb ik een korte trip naar Vail CO gemaakt - 3 uur rijden per enkele reis - uiteraard bergrijden. Slechts 2 van ons in de bus, maar 28,2 mpg heen en terug. Ik dacht dat dat best wel goed was - en ik heb de EX-L transmissie.

We gingen ook van CO naar South Dakota, daarna Iowa.......... ongeveer 4-5 mensen in de bus, volledig beladen. Kreeg daarmee 26,4 mpg.
Sorry geen foto's, vergeten te doen!

#8 ·
Dat is echt indrukwekkend! Onlangs heb ik een korte trip naar Vail CO gemaakt - 3 uur rijden per enkele reis - uiteraard bergrijden. Slechts 2 van ons in de bus, maar 28,2 mpg heen en terug. Ik vond dat best wel goed - en ik heb de EX-L transmissie.//
De eindoverbrengingsverhouding is vrij klein: 4,31 versus 4,25, dus men zou niet denken dat het verschil te significant zou zijn.

Is dat de boordcomputer MPG of daadwerkelijk berekend? We hebben onze Ody nog niet lang genoeg om het verschil te berekenen, maar bij elke andere auto die ik heb gehad, was de boordcomputer 0,5 tot 1,1 mpg hoger op het dashboard dan de mpg berekend van tank tot tank.

#6 ·
Ik was in de "bergen" van Tennessee tijdens deze tank. Hier is de gemiddelde snelheid, inclusief een paar stops. Ik reed meestal 70-75 met weinig verkeer.

#9 ·
^^^ Bedankt.

Hoewel ik tevreden ben met de kilometerstand op de snelweg, verbruikt hij 14 mpg als mijn vrouw hem gebruikt voor haar dagelijkse kinderen/boodschappen/zitten op school met airco aan.

Ik heb geprobeerd haar over te halen een Prius te kopen die lange tijd op batterij kan rijden met airco aan, maar dat ging niet door! lol

Ik vergat te vermelden dat ik de banden voor de reis heb opgepompt tot 40 psi. Dat is weer een hypermiling-truc uit de Prius-wereld die een goed verschil maakt.

De kilometerstand die u ziet, is aangegeven. Ik heb het niet berekend, maar als het op de Prius lijkt, is het 3% optimistisch. Ik was gewoon blij om een tank van 500 mijl uit de Odyssey te halen (gevuld bij 510). Ik heb 600 mijl uit 10,2 gallons in mijn Prius gehaald, maar ik zou het niet riskeren met mijn gezin... Ik reed 50 mijl voorbij de "afstand tot leeg=0" om die tank van 600 mijl te krijgen. Het bleek dat ik nog meer te gaan had, de tank bevat meer dan 11 gallons bruikbaar en ik heb er maar 10,2 ingedaan.

#10 ·
Grappig. Ik ben anders gaan rijden toen ik de Odyssey kreeg en precies dezelfde dingen deed die je noemt om het brandstofverbruik te maximaliseren. Toen we in mei de Prius van mijn vrouw uit 2013 kregen, haalde ik er meteen een zeer goede kilometerstand in, vergeleken met mijn vrouw die niet veel ervaring heeft met de bus. Nadat ik haar had gecoacht, doet ze nu de hele tijd geweldig werk met de kilometerstand.

#11 ·
^^^ klinkt alsof jij en ik dezelfde interesses hebben met ons speelgoed en onze voorliefde voor een goede mpg!

#13 ·
Ja, ik heb nog een truc. Ik ga op de meest linkse rijstrook (de passeerstrook) rijden, zet de cruise control op 7,5 mph onder de maximumsnelheid, ga achterin zitten en kijk een film. Ik ben net als jij, ik bespaar liever $1,50 aan benzine tijdens mijn reis dan dat ik hoffelijk ben tegenover andere bestuurders.

#15 ·
Ja, ik heb nog een truc. Ik ga op de meest linkse rijstrook (de passeerstrook), zet de cruise control op 7,5 mph onder de aangegeven limiet, ga achterin zitten en kijk een film. Ik ben zoals jij, ik bespaar liever $1,50 aan benzine tijdens mijn reis dan dat ik beleefd ben tegenover andere bestuurders.
Mis ik iets? Waarom niet cruisen op de niet-passeerstroken?

#14 ·
Ik veroorzaak nooit een verkeersprobleem, ren altijd met de groep.

#30 ·
Ik veroorzaak nooit een verkeersprobleem, rijd altijd met de groep mee.
Goed voor je. Ik haat die hypermilers die het verkeer verstoren. Vooral als ik in mijn crew cab truck zit. Als ze voor me vertragen, dan nemen ze dat risico. :).

Ik heb 30+ gehaald in de Odyssey met cruise op 72 op vlakke wegen zonder airco aan. Onze norm gemengd is 20-22. Best goed eigenlijk voor zijn formaat.

En ik neem het je vrouw niet kwalijk dat ze geen Prius wil. Niemand wil er een als ze een keuze hebben. Jakkes. Lol

#19 ·
Het is een interessante discussie. Ik geef toe dat ik zelf op mijn hoede ben voor ultra-milers, omdat ik vermoed dat sommigen van hen het doen als een puur narcistische praktijk en zich niet bewust zijn van de brandstofverspillende manoeuvres die ze noodzakelijk maken van de andere bestuurders die met hen te maken hebben. Misschien heb ik het mis; ik ben duidelijk sceptisch, zo niet gewoon cynisch.

Persoonlijk rijd ik al meer dan 3 jaar in een Mini Cooper en mijn vrouw in een Hyundai Accent uit 2012 (geen kinderen hier). Als ik nu overstap op de Ody uit 2011, word ik eraan herinnerd hoe het is om in een auto te rijden waarbij ik over het brandstofverbruik moet nadenken. Het is een heel andere ervaring.

De Mini en de Accent zijn allebei zo licht dat je ze naar believen kunt gooien en het maakt weinig verschil voor de MPG, dus het komt nooit echt in me op. OTOH, ik kan het gevoel niet kwijtraken dat ik benzine in de motor giet met de kop in de Honda.

#25 ·
Het is een interessante discussie. Ik geef toe dat ik zelf op mijn hoede ben voor ultra-milers, omdat ik vermoed dat sommigen van hen het doen als een puur narcistische praktijk en zich niet bewust zijn van de brandstofverspillende manoeuvres die ze noodzakelijk maken van de andere bestuurders die met hen te maken hebben. Ik kan me vergissen; Ik ben duidelijk sceptisch, zo niet ........
Oh, dus je hebt ook gemerkt dat de Obama-Biden & Elizabeth Warren-stickers op de achterkant van een Prius de bestuurder het recht geven om een ​​optocht op de linkerrijstrook te leiden?:(

#20 ·
Ik heb een 4x4-truck, 13 mpg, een 10 seconden Vette en een 59 mpg Prius, dus ik bestrijk het hele spectrum.

Wat ik heb ontdekt, is dat je met het verkeer mee kunt rijden en nooit een probleem veroorzaakt en je kilometerstand behoorlijk dramatisch kunt verbeteren... de sleutel is soepel rijden.

Ik merk ook dat de 3-cilindermodus en de 6-versnellingsbak een mooi verschil maken op deze bus in vergelijking met onze 2005 touring.

Ik ben het eens met Threxx... ik wou dat er een knop was om hem in de 3-cilindermodus te houden! Maar ik ben er best goed in geworden om hem daar op vlak terrein te houden.

#21 ·
Ik merk ook dat de 3-cilindermodus en de 6-versnellingsbak een mooi verschil maken op deze bus in vergelijking met onze 2005 touring.
Dat was het jaar dat VCM werd gelanceerd in de Honda J35-motor (Odysseys EX-L en hoger). Ik zou VCM verder verfijnen, niet echt de 6AT

Ik ben het eens met Threxx... Ik wou dat er een knop was om hem in de 3-cilindermodus te houden! Maar ik ben er best goed in geworden om hem daar op vlakke grond te houden.
Als je een Corvette en dergelijke rijdt, denk ik dat jullie weten hoe een 6-cilindermotor zou draaien in een 3-cilindermodus bij vol gas en koppel, toch? Dat is eigenlijk een van de redenen waarom VCM alleen wordt ingeschakeld bij zeer lichte gashendel en veel inertie, anders zouden de trillingen en het motorgeluid slecht zijn....

Hier is er een van mij. Ja, de snelweg is erg goed

Image

#27 ·
Iedereen die de bovengenoemde methoden gebruikt, moet op dit forum kijken naar de recente garantieverlenging over het vervuilen van bougies.
Cilinder drie is denk ik uitgeschakeld in zowel de drie- als de vier-modus. Het verminderen van het schakelen van de systemen tussen de modi zou het probleem kunnen beĂŻnvloeden.
Bekijk TSB 13-081 Eric

#39 ·
Dus ik zie dat de OP zijn banden heeft opgepompt tot 40 psi voor een lange reis. Welke psi gebruikt iedereen anders voor de beste economie?
Zet de druk op 32 psi, wat op de binnenkant van uw bestuurdersdeur staat. Mensen die geobsedeerd zijn door kilometers, krijgen misschien één MPG meer dan u, maar uw auto zal beter presteren en uw banden gaan langer mee.

#41 ·
Ben net terug van een rit van 550 mijl, volledig beladen (7 personen, dakkoffer met ski's, kofferbak vol bagage). Gemiddelde snelheid was 80-85, gemiddeld 26 MPG. Zeer tevreden met de resultaten.
Oké, ik moet het vragen. Dakkoffer met ski's impliceert dat je van en naar een berg ging, 80-85 reed en gemiddeld 26 mpg haalde?? Hoe doe je dat klimmend? Zeven personen @ 220 lbs/persoon inclusief bagage (dit wordt gebruikt om het gewicht van passagiers in vliegtuigen te berekenen tijdens het ontwerp) zegt dat de lading 1540 lbs is bovenop Odyssey's ~4600 lbs of in totaal ~6000 lbs!!!

Is dit een imperiale gallon of een standaard Amerikaanse gallon?

Ik ben net van South Orange County naar de Bay Area gereden met 80-85 mph en haalde gemiddeld 23 mpg. Het kreeg een klap bij het oversteken van de Cajon Pass, maar ik herinner me niet dat ik ooit iets boven de 26 mpg heb gezien op een in wezen vlakke Interstate 5.

Morgen naar huis, dus ik moet kijken of de terugreis beter is, maar als ik de Grapevine-klim opga, die veel steiler is, verwacht ik geen betere kilometerstand, maar wie weet...