Het lijkt erop dat ik de oorzaak van mijn 155k 2007 EXL Odyssey niet kan vinden; Ik heb urenlang forums doorzocht om vergelijkbare faalmodi te vinden, maar het probleem lijkt uniek te zijn.
Achtergrond:
De bus reed prima zonder bekende problemen. Ik reed 2 uur lang op de snelweg met cruise control met 70 mph op relatief vlak terrein. Het motorlampje begon te knipperen zonder mechanisch geluid in de motor en het gaspedaal reageerde niet meer; de motortemperatuur was normaal. Ik stopte onmiddellijk en schakelde het voertuig uit. Ik kon het voertuig niet starten en heb de accu zelfs leeggetrokken door het te proberen. Ik kreeg starthulp van een grote vrachtwagen en hij liep erg onregelmatig en sloeg na ongeveer 15 seconden vanzelf af. Het voertuig werd toen naar huis gesleept.
Diagnose #1:
Ik zou eventuele ideeën om de oorzaak te diagnosticeren op prijs stellen.
-----------------------------
Afbeeldingen:
Achtergrond:
De bus reed prima zonder bekende problemen. Ik reed 2 uur lang op de snelweg met cruise control met 70 mph op relatief vlak terrein. Het motorlampje begon te knipperen zonder mechanisch geluid in de motor en het gaspedaal reageerde niet meer; de motortemperatuur was normaal. Ik stopte onmiddellijk en schakelde het voertuig uit. Ik kon het voertuig niet starten en heb de accu zelfs leeggetrokken door het te proberen. Ik kreeg starthulp van een grote vrachtwagen en hij liep erg onregelmatig en sloeg na ongeveer 15 seconden vanzelf af. Het voertuig werd toen naar huis gesleept.
Diagnose #1:
De distributieriem is niet beschadigd. De voor- en achterpoelies zijn correct getimed met de krukas.
Compressietestresultaten: cilinderdruk voor 1, 2, 3, 4, 5 en 6 was respectievelijk 202, 210, 225, 60, 70 en 60 psi.
Kleppen zien er ongerept uit, dat wil zeggen, geen zichtbare mechanische interactie met de zuiger.
Een poor mans klepzittingtest uitgevoerd op cilinder 4, door de nokkenas naar cilinder 4 TDC te draaien en water aan de holte toe te voegen. Ik denk niet dat het perfect was, maar het kon het water minstens 2/3 minuten vasthouden zonder een afname van het waterniveau op te merken. Water lekte langzaam uit zowel de inlaat als de uitlaat.
Geen zichtbare scheuren of schade aan het aluminium blok of de cilinderkop.
Kleppen waren grotendeels correct afgesteld, slechts 1/8 draai correctie gemaakt op 1 of 2 kleppen. De rest was perfect.
Ik heb een poor mans leak down test uitgevoerd.
Dat wil zeggen, de nokkenas naar cilinder 5 TDC gedraaid en cilinder 5 onder druk gezet tot 175 psi met behulp van perslucht en een rubberen plug op de compressietestslang. Ik hoorde geen lucht ontsnappen. Toen sloot ik de klep op de compressorslang (geen extra druk op de cilinder) en wachtte 20 tot 30 seconden. Bij het loslaten van de plug kwam er veel lucht uit; wat betekent dat de cilinder de druk redelijk goed kon vasthouden.
Mijn geĂŻmproviseerde manier van leak down test was volledig gebrekkig; de compressietestslang heeft een eenrichtingsklep bij het bougiegat. Dat verklaart waarom hij de druk kon vasthouden, in die zin dat ik alleen de slang aan het meten was. Ik stak er een draad in om hem open te houden zodat de cilinder perslucht kon ontvangen.
Ik testte cilinder 4 en het leek erop dat het grootste deel van het geluid van onderen kwam, niet van de kleppen of de koppakking. Toen testte ik cilinder 1 (goede cilinder) en het klonk vergelijkbaar maar niet zo luid.
Compressietestresultaten: cilinderdruk voor 4, 5 en 6 was respectievelijk ~50, ~50 en ~50 psi.
Natte compressietestresultaten (door een beetje olie in de bougie te doen): cilinderdruk voor 4, 5 en 6 was respectievelijk ~75, ~80 en ~90 psi.
Ik heb de nokkenaspoelie verwijderd en deze was correct gekoppeld aan de nokkenas.
Ik zou eventuele ideeën om de oorzaak te diagnosticeren op prijs stellen.
-----------------------------
Afbeeldingen:
Motorblok net na het verwijderen van de cilinderkop. (Ik heb het oppervlak inderdaad schoongemaakt voordat ik de nieuwe koppakking terugplaatste.)
Cilinderkop
Nokkenaspoelie die laat zien dat deze correct is gekoppeld aan de nokkenas.