Honda Odyssey Forum banner

Plotselinge lage compressie op cilinders 4-5-6

1 reading
26K views 87 replies 12 participants last post by  DIY Fan  
#1 · (Edited)
Het lijkt erop dat ik de oorzaak van mijn 155k 2007 EXL Odyssey niet kan vinden; Ik heb urenlang forums doorzocht om vergelijkbare faalmodi te vinden, maar het probleem lijkt uniek te zijn.

Achtergrond:
De bus reed prima zonder bekende problemen. Ik reed 2 uur lang op de snelweg met cruise control met 70 mph op relatief vlak terrein. Het motorlampje begon te knipperen zonder mechanisch geluid in de motor en het gaspedaal reageerde niet meer; de motortemperatuur was normaal. Ik stopte onmiddellijk en schakelde het voertuig uit. Ik kon het voertuig niet starten en heb de accu zelfs leeggetrokken door het te proberen. Ik kreeg starthulp van een grote vrachtwagen en hij liep erg onregelmatig en sloeg na ongeveer 15 seconden vanzelf af. Het voertuig werd toen naar huis gesleept.

Diagnose #1:

• De distributieriem is niet beschadigd. De voor- en achterpoelies zijn correct getimed met de krukas.

• Compressietestresultaten: cilinderdruk voor 1, 2, 3, 4, 5 en 6 was respectievelijk 202, 210, 225, 60, 70 en 60 psi.
Diagnose #2: Ik heb de voorste cilinderkop verwijderd

• Kleppen zien er ongerept uit, dat wil zeggen, geen zichtbare mechanische interactie met de zuiger.

• Een poor mans klepzittingtest uitgevoerd op cilinder 4, door de nokkenas naar cilinder 4 TDC te draaien en water aan de holte toe te voegen. Ik denk niet dat het perfect was, maar het kon het water minstens 2/3 minuten vasthouden zonder een afname van het waterniveau op te merken. Water lekte langzaam uit zowel de inlaat als de uitlaat.

• Geen zichtbare scheuren of schade aan het aluminium blok of de cilinderkop.
Diagnose #3: Na het vervangen van de koppakking en het terugplaatsen van de distributieriem. - Geen verbetering

• Kleppen waren grotendeels correct afgesteld, slechts 1/8 draai correctie gemaakt op 1 of 2 kleppen. De rest was perfect.

• Ik heb een poor mans leak down test uitgevoerd.

• Dat wil zeggen, de nokkenas naar cilinder 5 TDC gedraaid en cilinder 5 onder druk gezet tot 175 psi met behulp van perslucht en een rubberen plug op de compressietestslang. Ik hoorde geen lucht ontsnappen. Toen sloot ik de klep op de compressorslang (geen extra druk op de cilinder) en wachtte 20 tot 30 seconden. Bij het loslaten van de plug kwam er veel lucht uit; wat betekent dat de cilinder de druk redelijk goed kon vasthouden.

• Mijn geĂŻmproviseerde manier van leak down test was volledig gebrekkig; de compressietestslang heeft een eenrichtingsklep bij het bougiegat. Dat verklaart waarom hij de druk kon vasthouden, in die zin dat ik alleen de slang aan het meten was. Ik stak er een draad in om hem open te houden zodat de cilinder perslucht kon ontvangen.

• Ik testte cilinder 4 en het leek erop dat het grootste deel van het geluid van onderen kwam, niet van de kleppen of de koppakking. Toen testte ik cilinder 1 (goede cilinder) en het klonk vergelijkbaar maar niet zo luid.

• Compressietestresultaten: cilinderdruk voor 4, 5 en 6 was respectievelijk ~50, ~50 en ~50 psi.

• Natte compressietestresultaten (door een beetje olie in de bougie te doen): cilinderdruk voor 4, 5 en 6 was respectievelijk ~75, ~80 en ~90 psi.
Diagnose #4: Staat de timing verkeerd? - Timing lijkt correct

• Ik heb de nokkenaspoelie verwijderd en deze was correct gekoppeld aan de nokkenas.
Ik ben de oorzaak kwijt. Ik kan niet bedenken wat ervoor zou zorgen dat alle 3 de cilinders plotseling bijna dezelfde lage compressie hebben. Wat is de kans dat alle 3 de zuigerveren plotseling tegelijkertijd falen? Dezelfde vraag voor de kleppen? Ik kan alleen maar aan de timing denken, maar de markeringen kloppen.

Ik zou eventuele ideeën om de oorzaak te diagnosticeren op prijs stellen.
-----------------------------
Afbeeldingen:

1. Motorblok net na het verwijderen van de cilinderkop. (Ik heb het oppervlak inderdaad schoongemaakt voordat ik de nieuwe koppakking terugplaatste.)

2. Cilinderkop

3. Nokkenaspoelie die laat zien dat deze correct is gekoppeld aan de nokkenas.

Attachments

#10 ·
Een goede leak-down test met perslucht is de volgende logische stap.
Ik heb een leak-down tester besteld om de numerieke lekkage te bepalen. Maar het feit dat hij de luchtdruk 20 tot 30 seconden vasthield, vertelt me dat de lekkage klein is. We zullen zien.

Ik ben nog steeds op zoek naar een fout die de waarnemingen kan verklaren.

#5 ·
Storing variabele kleptiming op de voorste rij, dus ze gaan niet open?????? Ik weet niet precies welke bedieningselementen uw motor heeft.

#6 ·
De meeste mensen zouden de cilinderkop in jouw situatie naar een machinefabriek hebben gebracht. Je weet niet zeker of je cilinderkop kromgetrokken, niet aan de specificaties, gescheurd, etc. was. Je bent letterlijk je hele motor aan het reviseren, dus waarom heb je de belangrijkste stap overgeslagen?

#7 ·
Over het algemeen wordt het als een goed idee beschouwd om de cilinderkoppen te laten bewerken wanneer ze worden verwijderd.

owns 2006 Honda Odyssey EX
#12 · (Edited)
Over het algemeen wordt het als een goed idee beschouwd om de koppen te laten bewerken wanneer ze worden verwijderd.
Ik streef niet naar perfectie. De vraag is, zou een kop plotseling kunnen kromtrekken, zonder dat de motortemperatuur oververhit raakt, en ervoor kunnen zorgen dat alle 3 cilinders bijna dezelfde lage compressie van ~50 psi hebben?

#14 · (Edited)
Er zou een in behandeling zijnde DTC moeten zijn, tenzij deze is gewist... Ik kan moeilijk geloven dat cilinder 4, 5 en 6 tegelijkertijd compressie verloren, tenzij de nokkenas voor die bank van tijd is veranderd...
Toen ik naar de distributieriem keek, waren zowel de achterste als de voorste poelie perfect uitgelijnd.

#19 ·
We hebben het over de voorkant (bij de radiator) als je 4,5,6 zegt?

#20 ·
Denk na over wat gemeenschappelijk is = cyl 5. Wat zou er mis kunnen gaan met cyl 5 waardoor 4 en 6 beĂŻnvloed worden?

• Like
Reactions: tyman
#29 ·
Ligt het aan mij of is er een heleboel speculatie gaande? Geen codes, sommige dingen worden niet beantwoord, de motor is al uit elkaar gehaald zonder DTC's, initiële compressietests kunnen al dan niet onnauwkeurig zijn? Ik heb moeite om dit te volgen.

• Like
Reactions: 0dyfamily and adr5
#30 ·
Als ik aan een auto met vergelijkbare symptomen zou werken, zou ik een droge compressietest uitvoeren, dan een lektest en dan een natte compressietest. De tests zouden de mogelijke oorzaken van de lage compressie hebben beperkt voorafgaand aan een demontage. Gewoon mijn mening.

#84 ·
Deze OP is verdacht als de hel... kan het hoofd geen probleem verwijderen, maar vertrouw de 9 DTC's niet... Welkom in het Wilde Westen!
Bluecivic107 vatte het hier heel goed samen.

Ik leun gewoon achterover en geniet van de show - het is best vermakelijk.

#32 ·
Heb je de kleppen schoongemaakt voordat je een foto van die kop maakte? Ze zien er vreselijk schoon uit, wat zou kunnen betekenen dat er koelvloeistof in de verbrandingskamer kwam.
Hoe was het koelvloeistofpeil voordat je hem uit elkaar haalde?
De lektest is een percentage van de blow-by, hoeveel luchtdruk zet je in de cilinder terwijl je je cijfers krijgt?

#51 ·
Heb je de kleppen schoongemaakt voordat je een foto van die kop maakte? Ze zien er vreselijk schoon uit, wat zou kunnen betekenen dat er koelvloeistof in de verbrandingskamer kwam.
Hoe was het koelvloeistofpeil voordat je hem uit elkaar haalde?
De leakdown-test is een percentage van blow-by, hoeveel luchtdruk zet je in de cilinder terwijl je je getallen krijgt?
Koelvloeistofniveaus waren normaal. De leakdown-luchtdruk was 50 psi.

#33 ·
Als ik er verder over nadenk, heb je al de meest basale test gedaan die je moest doen, compressie.
ALS je de test correct hebt uitgevoerd, zijn die getallen niet genoeg om een goede verbranding te creëren, dus dat leidt tot de vraag, waar verliest het compressie.
Heb je de klepzittingen geĂŻnspecteerd? Cilinderboringen? Is er iets opgevallen?
Ik ben het ermee eens dat alle 3 de cilinders tegelijkertijd uitvallen een beetje vergezocht is. Ik heb al verbrande kleppen en verbogen kleppen gezien als gevolg van een gebroken distributieriem. Je zegt dat je geen van die problemen hebt.

Als ik zou moeten speculeren, klinkt het bijna alsof je kop krom is, waardoor er koelvloeistof in de cilinders is gekomen. De machinefabriek niet laten kijken
over de kop was een grote fout. Ze zullen ervoor zorgen dat je kleppen afdichten en de kop vlak is binnen de specificaties.

Kijk op dit moment of je lucht kunt horen in de koelvloeistofkanalen, wat mijn gok is waar het naartoe gaat.

#39 ·
Als ik er meer over nadenk, heb je al de meest basistest gedaan die je moest doen, compressie.
ALS je de test correct hebt uitgevoerd, zijn die getallen niet genoeg om een goede verbranding te creëren, dus dat leidt tot de vraag, waar verliest het compressie.
Heb je klepzittingen geĂŻnspecteerd? Cilinderboringen? Is er iets opgevallen?
Ik ben het ermee eens dat alle 3 de cilinders tegelijkertijd uitvallen een beetje overdreven is. Ik heb verbrande kleppen en verbogen kleppen gezien als gevolg van een gebroken distributieriem. Je zegt dat je geen van die problemen hebt.

Als ik zou moeten speculeren, klinkt het bijna alsof je kop krom is, waardoor er koelvloeistof in de cilinders is gekomen. De machinefabriek niet naar de kop laten kijken was een grote fout. Ze zullen ervoor zorgen dat je kleppen afdichten en de kop binnen de specificaties vlak is.

Kijk op dit moment of je lucht kunt horen in de koelvloeistofkanalen, wat volgens mij de plek is waar het naartoe gaat.
Het is niet nodig om te controleren op een kromme kop, ik ben alleen op zoek naar het primaire probleem, ik heb geen optimale prestaties nodig. Zoals ik al eerder zei, toonde de leakdown-test aan dat er lucht uit de peilstok kwam; wat betekent dat de meeste lucht over de zuigercilinders gaat.

#34 ·
Update: Ik heb de zuigers 4, 5 en 6 verwijderd en ze hebben allemaal hun ringen vastgeklemd aan de zuiger. Ik denk dat dit mijn lage compressie boosdoener is. Ik ontdekte ook dat het katalysatorsubstraat van mijn voorste katalysator gebroken is en ontbreekt, dus in feite wordt het een open buis; ik denk niet dat het gerelateerd is, tenzij de katalysator onder het voertuig verstopt was door het puin van de voorkant. Zie afbeeldingen.

Na meer onderzoek te hebben gedaan, vond ik een andere thread die iets heel vergelijkbaars ervoer, van-shut-off-on-the-highway. Daarin was er plotselinge lage compressie in cilinders 4, 5 en 6 en zijn voorste katalysator was verstopt. Mijn conclusie was dat hij zijn zuigerveren met chemicaliën losmaakte en verder hobbelde.

Enige ideeën over de oorzaak die ervoor zou zorgen dat alle 3 de cilinders plotseling uitvallen?
Mijn hypothesen zijn:
  1. VCM stond aan en overbelastte de voorste cilinders, wat koolstofafzettingen op de ringen veroorzaakte
  2. De voorste katalysator brak en verstopte de katalysator onder het voertuig, wat koolstofafzettingen op de ringen veroorzaakte, terwijl VCM aan stond, dus het had alleen invloed op de voorste cilinders
Ik zal controleren of de katalysator eronder verstopt is.

Attachments

#36 ·
Enige ideeën over de oorzaak die ervoor zou zorgen dat alle 3 cilinders plotseling uitvallen?
Als je niet gaat reageren op vragen die gesteld zijn, denk ik dat je in een lege kamer zult belanden

Vastzittende ringen zijn een veelvoorkomend probleem bij oudere motoren. Ik denk niet dat dit hier de oorzaak is, maar het moet zeker worden aangepakt.
Hoe haal je deze motor uit elkaar? Zit hij nog in de auto? Is de voorkant van de kop eraf?
Afval van een katalysator staat erom bekend dat het motoren verslijt (Hyundai), maar ik neem aan dat je de code p0430 zou hebben als
je voorste kat er zo uitziet.

#35 ·
VCM kon hoogstens cilinder 4 overbelasten. Cilinder 5 en 6 hebben in geen enkele vorm VCM.

owns 2006 Honda Odyssey EX