Honda Odyssey Forum banner

2015 Transmissie aftappen en vullen

202K views 345 replies 93 participants last post by  White2015  
#1 · (Edited)
Ik heb vandaag een drain en fill gedaan met Amsoil Signature Series vloeistof bij 16.438 mijl, samen met een olieverversing. Het is een zeer eenvoudige procedure en ik heb bijgevuld via de peilstok. Ik heb een paar foto's van de procedure gemaakt, omdat dit handig kan zijn voor iedereen die het wil proberen. Ongeveer 3-3/4 quarts werden afgetapt en vervangen. De aftapplug was bedekt met metaalschilfers en wat smerige sludge zoals verwacht, maar niet al te slecht.

Attachments

#6 ·
Graag gedaan, helemaal geen probleem. Ik zal binnenkort misschien nog een keer aftappen en vullen om meer Amsoil erin te krijgen, en dan waarschijnlijk gewoon elke 15.000 mijl aftappen en vullen. De buitendiameter van de slang meet 3/4" en past perfect. Geen boeren of morsen van vloeistof. Ter vergelijking: de eerste foto is de vloeistof vóór het aftappen en vullen en de tweede foto is na het aftappen en vullen en een paar kilometer rijden ermee, waarbij alles is gemengd. Er is duidelijk een groot verschil in de kleur van de vloeistof, hoewel ik niet weet of dat veel betekent wat betreft smering. Het is echt heel eenvoudig om te doen en ik geloof sterk in preventief onderhoud. Een paar dollar die je nu uitgeeft, kunnen later een hoop besparen.

Attachments

#7 ·
De korte lengte van 3/4" buitendiameter slang die aan de lange nek van de trechter was bevestigd, werkte prima. Ik heb deze keer geen rommel gemaakt toen ik probeerde te vullen met de trechter direct in de peilstokbuis. Ook het laten druppelen van de vloeistof uit de losgemaakte aftapplug was een goede tip. Let op je onderarm bij het losdraaien van de aftapplug; de mijne raakte de onderkant van de carrosserie en veroorzaakte een kleine uitslag.

#9 ·
De korte lengte van de 3/4" OD-slang die aan de lange trechterhals was bevestigd, werkte geweldig. Ik heb deze keer geen rommel gemaakt toen ik probeerde te vullen met de trechter direct in de peilstokbuis. Ook het laten druppelen van de vloeistof uit de losgemaakte aftapplug was een goede tip. Let op je onderarm bij het losdraaien van de aftapplug; de mijne ving de onderkant op en veroorzaakte een kleine uitslag.
Het een tijdje laten druppelen maakte het gemakkelijker, en toen ik het volledig verwijderde en de peilstok zelf, stroomde het er echt uit. Zat er veel sludge op je magneet en welke vloeistof gebruik je?

#8 ·
Ja, die slang werkte precies goed. Nadat ik de drain en fill op mijn Odyssey had gedaan, besloot ik het op mijn Sonata hybride te doen, wat wat moeilijker is. Er is geen peilstok of toegankelijke vulpoort aan de bovenkant, dus ik moest hem vanaf de zijkant vullen en de buis was te dik om erin te passen. Ik kreeg een nieuwe trechter en buis gemaakt voor het vullen van de transmissie en het was perfect. Het heeft een draaisluiting en een taps toelopend uiteinde om perfect in te passen, en zou geweldig werken op de Odyssey.

Attachments

#11 ·
Ik heb vandaag een 2e keer de olie ververst van de Odyssey bij 16.691 mijl en de vloeistof is nu helder Amsoil rood. Ik kan nu gemakkelijk weer 15.000 mijl rijden. Het is zo'n eenvoudig proces dat ik niet begrijp hoe de garage er meer dan $200 voor vraagt, terwijl het mij minder dan $30 kostte voor een van de beste vloeistoffen die er zijn.

#13 ·
Thanks OP.
Heb je een nieuwe wasmachine gekregen? Zo ja, heb je het onderdeelnummer?
Hoe lang was de slang die je nodig had? Ziet eruit als minder dan 12"?
Ik wil de afvoer doen en dan kijken of ik ook iets van bovenaf kan uitzuigen.
Nee, ik heb geen nieuwe wasmachine gebruikt, de originele was nog prima. De slang was ongeveer een voet lang en past perfect in de vulbuis. Heb je een extractor om de vloeistof uit te zuigen? Ik denk dat de 2 keer aftappen en vullen meer dan genoeg zijn om het grootste deel van de oude vloeistof te vervangen.

#15 ·
Any difference on how the trans feels after the drain and fill?
Geen merkbaar verschil voor zover ik kan beoordelen, eerlijk gezegd. Het schakelen van de transmissie ging heel soepel voor het aftappen en vullen, maar het was donker van kleur en er zat wat vuil en spanen op de plug, zoals te zien is op mijn geplaatste foto's, dus dat overtuigde me ervan dat het een goed moment was om het te vervangen.

#18 ·
Tenminste, uw Hyundai heeft een ATF-service-interval van 100.000 mijl en een aftapplug.

Veel nieuwe auto's (bijv. Sienna) hebben "levenslange" ATF en een zeer moeilijke methode om het ATF-niveau te controleren.

Een nieuwe eigenaar zou kunnen denken dat het voertuig lage onderhoudskosten heeft, maar wacht maar tot er grote problemen ontstaan met de transmissie, waarschijnlijk ruim nadat de garantie is verlopen.

Dave

#19 ·
Ik heb zojuist het service-interval van mijn Sonata gecontroleerd en onder zware omstandigheden wordt een aftappen en vullen om de 60.000 mijl aanbevolen, maar absoluut niets voor normale service met betrekking tot de transmissie. Het heeft geen peilstok om het vloeistofpeil te controleren, waar u naar mijn mening naar verwijst in de Sienna, maar het is nog steeds eenvoudig genoeg om het peil vanaf de onderkant van de auto te controleren.

#20 · (Edited)
Precies waar ik naar op zoek was

Bedankt originele poster (EOT 4 Life).

Dit is precies wat ik probeerde te doen, voor onze nieuwe 2014 Honda Odyssey EX-L Nav.

Ik kon de gemakkelijkste/snelste/eenvoudigste/schoonste methode om de transmissievloeistof te vervangen niet vinden. Dit is precies het soort artikel dat ik zocht. Youtube en artikelen op dit forum tonen vaak honderden instructies/video's voor 2000-2004, 2006-2008, maar niets voor nieuwere Honda Odyssey's in het nieuwere bereik van 2014+, die bijna iedereen in de Bay Area heeft waar ik woon. Ik heb niets gezien dat ouder is dan 2010, maar daar woon ik, waar kleine huizen van 1300 vierkante meter op 1/32 hectare "goedkoop" zijn voor $ 800.000... Dat gezegd hebbende...

Heel erg bedankt voor deze suggesties. Ik heb nooit begrepen waarom mensen de ATF-aftapplug losschroeven, en aangezien deze zeer precies direct eronder in een schone gietvorm in de container afloopt, gaan mensen dan verder met het volledig verwijderen van de plug, waardoor transmissievloeistof over elke mogelijke hoek/scheur/spleet/enz. komt. Het was altijd een hoofdkrabber waarom mensen zouden kiezen voor een vuile, rommelige, vuile, ongecontroleerde lekkage bij 100% druk, in plaats van een zeer schone, gecontroleerde gietvorm bij 95% druk en gewoon een paar seconden langer wachten. U bent de eerste persoon die dit fenomeen heeft herkend. Hoe herkennen mensen een lek als de onderwagen vol zit met zoveel vuile ATF-uitstoot?

Je zou me waarschijnlijk niet geloven als ik je dit vertelde, maar ik heb vandaag de transmissievloeistof op onze busje gecontroleerd, en ondanks dat hij 7.000 mijl heeft, is de vloeistof erg donker (bijna als donkere motorolie). De busje is praktisch gloednieuw, extreem schoon, onlangs gekocht bij de dealer en onberispelijk. Ik heb al forums gelezen over verschillende transmissieoliën.

De beste die ik mogelijk zou kunnen kopen is Redline D6 volledig synthetisch voor deze transmissies, maar ze zijn erg duur (je krijgt waar je voor betaalt). Ik kan ze krijgen voor ongeveer $ 13,50-$ 15,00 PER quart (vergeleken met een paar dollar voor goedkope conventionele rotzooi). Amsoil is ook de helft van de prijs en veel betaalbaarder. Ik zal dit weekend de Redline transmissievloeistof installeren.

Nogmaals bedankt!

#22 · (Edited)
Cool, blij dat het je geholpen heeft. Ik heb nu ontdekt dat het gebruik van een emmer in plaats van het opvangbakje van het pannentype de beste manier is om morsen of spatten te voorkomen. Je kunt het er met volle kracht uit laten komen en er zal helemaal geen druppel morsen. Dan giet ik de gebruikte vloeistof in een galloncontainer met een zichtbare niveaumeter aan de zijkant, zodat ik precies weet hoeveel ik er minimaal in moet doen. Mijn vriend kwam 2 weken geleden langs met zijn '06 Accord (250.000 mijl erop) en hij zei dat hij onlangs slippen had, dus hij wilde de vloeistof verversen om te zien of het zou helpen. De specificaties voor aftappen en vullen geven 3,1 quarts aan voor zijn auto, maar met behulp van de meetmethode hebben we iets meer dan 2 quarts vloeistof verwijderd. Hij stond een quart te laag en daarom voelde hij het slippen. We hebben 3,1 quarts erin gedaan en het niveau is nu goed en hij zegt dat het sindsdien helemaal niet meer is geslipt. In de afgelopen maand of zo heb ik 5 keer afgetapt en gevuld tussen mijn en de voertuigen van mijn vriend en de emmer is zeker de schoonste manier om het te doen. Succes met het verversen van je vloeistof.

Dit is de vloeistof die ik gebruik van Amsoil, erg goed spul maar $12,45 per quart:
AMSOIL Signature Series Fuel-Efficient Synthetic Automatic Transmission Fluid

#23 ·
Cool, blij dat het je geholpen heeft. Ik heb nu ontdekt dat het gebruik van een emmer in plaats van het opvangbak van het pannentype de beste manier is om morsen of spatten te voorkomen. Je kunt het er met volle kracht uit laten komen en er zal geen druppel morsen. Dan giet ik de gebruikte vloeistof in een galloncontainer met een zichtbare niveaumeter aan de zijkant, zodat ik precies weet hoeveel ik minimaal moet toevoegen. Mijn vriend kwam 2 weken geleden langs met zijn '06 Accord (250.000 mijl) en hij zei dat hij onlangs slipten had, dus hij wilde de vloeistof verversen om te zien of het zou helpen. De specificaties voor aftappen en vullen geven 3,1 quarts aan voor zijn auto, maar met de meetmethode hebben we iets meer dan 2 quarts vloeistof verwijderd. Hij stond een quart te laag en daarom voelde hij het slippen. We hebben 3,1 quarts toegevoegd en het niveau is nu goed en hij zegt dat het sindsdien helemaal niet meer slipt. In de afgelopen maand of zo heb ik 5 keer afgetapt en gevuld tussen mijn en de voertuigen van mijn vriend en de emmer is zeker de schoonste manier om het te doen. Succes met het verversen van je vloeistof.

Dit is de vloeistof die ik gebruik van Amsoil, erg goed spul maar $12,45 per quart:
AMSOIL Signature Series Fuel-Efficient Synthetic Automatic Transmission Fluid
B123 Service is net op mijn busje verschenen en ik ga zelf de transmissievloeistof vervangen, maar ik ben benieuwd waarom je het twee keer hebt gedaan? Dit wordt ook de eerste keer aftappen en vullen voor mijn busje. Denk je dat het prima is om het maar één keer te doen?

#24 ·
Ik geloof dat de dealers het maar één keer doen, maar het vervangt slechts iets meer dan 3 quarts. De totale capaciteit is 7,4 quarts, dus als je het 2 keer doet, wordt het grootste deel van de vloeistof vervangen. Het is helemaal aan jou, maar zelfs één keer is veel beter dan het helemaal niet te doen. Succes.

#25 ·
Ik heb net Ă—3 keer afgetapt en bijgevuld in mijn 2012. Ik kon het ATF-filter niet vinden. Het zit niet meer onder die stuurbekrachtigingsmodule zoals bij de 08. Weet iemand waar het zit voor 2012? Trouwens, ik heb een geweldige deal gevonden voor een doos DW1 op e-parts plus via Amazon voor 84 dollar, wat best goed is voor wat ik heb gezien.

#27 ·
Ik heb net Ă—3 keer afgetapt en bijgevuld in mijn 2012. Ik kon het ATF-filter niet vinden. Het zit niet meer onder die stuurbekrachtigingsmodule zoals bij de 08. Weet iemand waar het zit voor 2012? Trouwens, ik heb een geweldige deal gevonden voor een doos DW1 op e-parts plus via Amazon voor 84 dollar, wat best goed is voor wat ik heb gezien.
Ik heb mijn 2015 atf-filter gevonden... bumperverwijdering vereist. Kijk naar de instructies van de Honda estore voor de atf-koeler en je ziet de locatie. Ik weet niet zeker of 2012 hetzelfde zou moeten zijn

#28 ·
Ik doe een drain and fill op een 2014 bij 60k mijl en er kwam ongeveer 154 oz uit, maar ik heb maar 4 quarts (128oz) teruggeplaatst. Het niveau staat net boven de twee gaatjes op de peilstok, dus ik neem aan dat dat alles is wat ik nodig heb. De dealer was de laatste die de verversing heeft gedaan. Zou het mogelijk zijn dat ze te veel hebben toegevoegd? Ik twijfel momenteel of ik meer moet toevoegen of niet.

#29 ·
...De dealer was de laatste die de verandering heeft gedaan. Zou het mogelijk zijn dat ze te veel hebben toegevoegd? Ik ben momenteel aan het overwegen of ik meer moet toevoegen of niet.

Garagejunkie,

Ga met wat je op de stok ziet! De dealers zijn geen raketgeleerden... De extra 26 oz. was niet goed voor de transmissie. Denk niet dat ze meer weten dan jij of ZELFS DE STOK!

Ohio Jim

#30 ·
Deze post is geweldig; bedankt voor het starten ervan en voor alle details over hoe de vloeistof van de teams te veranderen.

Ik heb een ietwat beginnersvraag over de procedure zelf. Ik heb alleen oprijplaten voor de voorwielen en heb mijn motorolie ververst door de voorwielen op oprijplaten te zetten. Is het voor de transmissievloeistofwissel oké om dit zonder geluk te doen met de voorwielen op oprijplaten, of moet de auto waterpas staan?

Bedankt bij voorbaat!

#31 ·
Deze post is geweldig; bedankt voor het starten ervan en voor alle details over hoe de vloeistof van de teams te veranderen.

Ik heb een ietwat beginnelingenvraag over de procedure zelf. Ik heb alleen hellingen voor de voorwielen en heb mijn motorolie ververst door de voorwielen op hellingen te zetten. Is het voor de transmissievloeistofwisseling oké om dit te doen met de voorwielen op hellingen of moet de auto waterpas staan?

Bedankt op voorhand !
Je kunt al het werk doen met de voorkant op hellingen en dan de eindcontrole doen als de auto op een vlakke ondergrond staat, gewoon niet te veel vullen, een beetje lager laten als je het op hellingen doet. Meestal wil je alle vloeistofniveaus op een vlakke ondergrond controleren.

#34 ·
Ik heb vandaag een drain en fill gedaan met Amsoil Signature Series vloeistof bij 16.438 mijl, samen met een olieverversing. Het is een heel eenvoudige procedure en ik heb bijgevuld via de peilstok. Ik heb een paar foto's van de procedure gemaakt, omdat dit misschien iemand kan helpen die het wil proberen. Ongeveer 3-3/4 quarts werden afgetapt en vervangen. De aftapplug was bedekt met metaalschilfers en wat smerige sludge zoals verwacht, maar niet al te slecht.
Bedankt voor de procedures! Mijn 2015 Honda Odyssey heeft een code van A123 bij 25k mijl. Ik ben erin geslaagd om motorolie te verversen en banden te roteren, maar ik kon de peilstok van de transmissie niet vinden om olie bij te vullen. Heeft iemand een foto van precies waar de peilstok van de transmissie zich bevindt? Ik heb de handleiding gecontroleerd en er staat dat de dealer de vloeistof moet controleren en indien nodig moet vervangen.

#35 ·
Ik heb vandaag een drain en fill gedaan met Amsoil Signature Series vloeistof bij 16.438 mijl, samen met een olieverversing. Het is een heel eenvoudige procedure en ik heb bijgevuld via de peilstok. Ik heb een paar foto's van de procedure gemaakt, omdat dit handig kan zijn voor iedereen die het wil proberen. Er werd ongeveer 3-3/4 quarts afgetapt en vervangen. De aftapplug was bedekt met metaalschilfers en wat smerige sludge zoals verwacht, maar niet al te slecht.
Bedankt voor de procedures! Mijn 2015 Honda Odyssey heeft een code van A123 bij 25k mijl. Ik ben erin geslaagd om motorolie te verversen en banden te roteren, maar ik kon de peilstok van de transmissie niet vinden om olie bij te vullen. Heeft iemand een foto van precies waar de transmissiepeilstok zich bevindt? Ik heb de handleiding gecontroleerd en er staat dat de dealer de vloeistof moet controleren en indien nodig moet vervangen.
Ik heb er vanavond zelf naar gezocht en hem eindelijk gevonden voor de motor aan de rechterkant als je de voorkant van de auto bekijkt. Hij heeft een 90 graden vingergreep waaraan je kunt trekken om hem te verwijderen. Hij is donker van kleur en valt niet echt op zoals de oliepeilstok.

Ik hoop dat dit helpt.

#36 ·
Dit was een geweldige en nuttige thread. Heeft me echt geholpen om de eerste keer door het proces te lopen.

We hebben 10.000 mijl op onze odyssee bereikt, dus ik dacht dat het tijd was om de ATF af te tappen en bij te vullen. Het is super eenvoudig met een vierkante plug om af te tappen, en twee manieren om bij te vullen (ik gebruikte een lange, smalle trechter om via de peilstok toe te voegen, omdat ik het overzichtelijker vond). Ik heb DW-1 erin gedaan, omdat ik een doos van 12 goedkoop op Amazon heb gekregen. Ik zou op een gegeven moment in de toekomst Amsoil overwegen.

Het goede: de vloeistof was prachtig rood en helder.

Het slechte: een TON modder en vijlsel op de magneet.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kan niet zeggen dat er enig verschil in gevoel is, maar de bus rijdt veel lokaal en het is goed om te weten dat al die modder eruit is en van de magneet af...

#41 ·
Kan niet zeggen dat er enig verschil in gevoel is, maar de bus rijdt veel lokaal en het is goed om te weten dat al die drab eruit is en van de magneet af...
Goed gedaan!

De nieuw gereinigde magneet zal nog effectiever zijn in het opvangen van ijzerdeeltjes die in de ATF zweven. Dat zal zeker goed zijn voor uw transmissie.

Dave