Honda Odyssey Forum banner

Tips: Vervanging van nokkenas- en krukasafdichtingen

49K views 26 replies 9 participants last post by  Slumpbrick  
#1 ·
Ik dacht dat ik dit zou plaatsen, omdat ik heel weinig informatie heb gevonden over het vervangen van de krukas- en nokkenaskeerringen op een Honda V6. Ik heb gelezen dat het zeldzaam is dat deze keerringen gaan lekken en dat je ze normaal gesproken gewoon met rust moet laten. Maar omdat ik een beetje OCD heb en de bus 180.000 km heeft gereden, dacht ik dat ik ze toch maar zou vervangen.

Het moeilijkste vond ik het leren verwijderen van de nokkenaspoelie. Ik kon geen manier vinden om de poelie vast te houden terwijl ik de bout losdraaide/aandraaide. Sommigen hebben genoemd dat ze een ratelverlengstuk tussen de opening en de kop plaatsen. Er zit echter een afdekking achter de poelie die dit voorkomt. Eerst kocht ik een Pulley Spinning Tool van Harbor Freight, maar uiteindelijk brak ik de nokkenaspoelie (OPMERKING: GEBRUIK DIT NIET). In plaats daarvan heb je een poeliehouder nodig. Ik gebruikte een OTC 4754 Universal Pulley Holder. Hij was prijzig, maar erg robuust. Er zijn misschien goedkopere opties, maar ik had hem snel nodig. Hier is een foto van hem in actie:

Image


Om de keerring eruit te trekken, gebruikte ik een Lisle 58430 Shaft Type Seal Puller. Het was een beetje onhandig voor de krukaskeerring, maar met een beetje geduld kun je hem achter de keerring krijgen. Zodra de tool achter de keerring is geschoven, komen ze er heel gemakkelijk uit. Het ontwerp van de tool minimaliseert de kans op schade aan de motor.

Als je de keerringen eenmaal hebt verwijderd. Wil je de oude olie schoonmaken. Ik heb ook wat 000 staalwol gebruikt op de nokkenas/krukasassen om ze glad te maken. Zorg ervoor dat je alle oude resten verwijdert. Een paar dingen die ik heb geleerd:

  1. Smeer de binnen- en buitenranden van de keerring in om hem soepel te laten ingaan
  2. Gebruik geen hamer om de keerringen in te slaan. Mijn keerringen kwamen scheef te zitten en ik moest het opnieuw doen. Gebruik de bout van de nokkenas en krukas om de keerring langzaam in te slaan.
  3. Sla de keerringen niet te diep en helemaal in. Ze hoeven maar ongeveer 0,5-1 mm onder het oppervlak van de motor te komen. Dit was mijn tweede fout.

Ik kocht een paar PVC-bussen om de keerringen te installeren. Ik ontdekte dat een 1-1/2" x 1" bus en een 2" x 1-1/4" bus goed werkten. Ik gebruikte de oude keerring op de krukas om de keerring te verzinken. Je hebt beide bussen nodig voor de krukaskeerring. Hier zijn een paar foto's van hoe ik de PVC-bussen gebruikte om de keerringen in te slaan:

Image


Image


Image
 
#4 ·
Dit is zeer nuttig - bedankt. Ja, er zou niet veel info zijn over het vervangen van deze afdichtingen - nu wel.
 
#5 ·
Ik wou dat ik jaren geleden van je geĂŻmproviseerde oplossing had geweten. Ik ben er weer een die dacht: "Man, het lukt niet. Maak de klus gewoon af, zet het weer in elkaar..."

Het gebruik van PVC-bussen is pure genialiteit. Bedankt mrstop!
 
#6 ·
Bedankt voor het plaatsen, MrStop. Ik heb ook een andere methode gevonden:
De man gebruikte de oude TB en schroefde hem op een stuk hout. Als je een helper hebt, hoeft het hout niet zo lang te zijn/tegen de spanten te worden gehouden.

Als de tijd daar is, heb ik een bandensleutel waarbij de band afneembaar is en ik ontdekte dat een oude Acura TB die ik heb liggen perfect past. Dus misschien probeer ik dat eerst ALS ik besluit de afdichtingen te doen lol.
 
#22 · (Edited)
Ik heb ook een andere methode gevonden...de man gebruikte de oude TB en schroefde hem op een stuk hout. Als je een helper hebt, hoeft het hout niet zo lang te zijn/tegen de spanten te worden gehouden.

Als de tijd daar is, heb ik een riemsleutel waarbij de riem afneembaar is en ik ontdekte dat een oude Acura TB die ik heb liggen perfect past. Dus ik zou dat misschien eerst proberen ALS ik besluit de afdichtingen te doen lol.
Heb je dit al gedaan? Zou graag een foto zien. Ik vond een van onze oude Odyssey distributieriemen tijdens het opruimen van de garage, dus dat en een riemsleutel lijken een goede match.

OF
 
#7 · (Edited)
Bedankt mrstop!

Enkele vragen voor jou en andere ervaren leden:

1. Moeten de nokkenastandwielen worden verwijderd wanneer ze zich op TDC bevinden?

2. Hoe zorgen we ervoor dat de nokkenassen niet draaien en TDC verliezen wanneer de tandwielen/afdichtingen worden verwijderd/geĂŻnstalleerd?

3. Brengt elke volledige rotatie van de nokkenastandwielen (TDC naar TDC) deze terug naar TDC, of zijn er een specifiek aantal rotaties vereist?

4. Als er inderdaad zoiets bestaat als nokkenassen die de TDC-uitlijning verliezen (zoals één volledige nokkenasrotatie niet genoeg is om deze terug op TDC te krijgen), hoe krijgen we de nokkenas dan terug op TDC?

5. Zolang de krukas vaststaat en niet beweegt, maakt het dan uit of de nokkenas met de klok mee of tegen de klok in wordt gedraaid?

6. Het gebruik van PVC-bussen is slim! Heb je de maten toevallig bij de hand?

Ik ga ervan uit dat zolang de krukas vaststaat, er geen risico op schade is als de nokkenassen per ongeluk bewegen. Is die aanname correct?


Nogmaals bedankt voor het delen.
 
#8 · (Edited)
Graag gedaan. Zie mijn opmerkingen hieronder. Merk op dat ze gebaseerd zijn op mijn geheugen en ervaring en dat alle disclaimers van toepassing zijn (d.w.z. ik ben niet verantwoordelijk voor enige schade).:D

Bedankt mrstop!

Een paar vragen voor jou en andere ervaren leden:

1. Moeten de nokkenastandwielen eruit worden gehaald als ze zich op TDC bevinden?

Ja, zet de nokkenastandwielen op TDC.

2. Hoe zorgen we ervoor dat de nokkenassen niet draaien en TDC verliezen wanneer de tandwielen/afdichtingen worden verwijderd/geĂŻnstalleerd?

Wees heel voorzichtig. De voorste nokkenas is vrij stabiel op TDC. De achterste balanceert echter op iets dat op een pin lijkt. Mijn achterste is een paar keer bewogen. Als dat gebeurt, veert hij snel terug. Ik heb hem echter opnieuw uitgelijnd en er is geen schade aangericht. Dit gebeurde voornamelijk voordat ik het juiste gereedschap had. Ik heb me niet kunnen herinneren dat ik problemen had met het verwijderen/installeren van de poelie

3. Brengt elke volledige rotatie van de nokkenastandwielen (TDC naar TDC) deze terug naar TDC, of zijn er een specifiek aantal rotaties vereist?

Als de achterste terugveert, is het slechts een kleine rotatie (IIRC). Misschien was 1/2 tot 3/4 rotatie alles. Je zult het kunnen voelen wanneer je TDC bereikt. Als je te ver komt, zal hij niet willen bewegen (en forceer het niet!).

4. Als er inderdaad zoiets bestaat als nokkenassen die de TDC-uitlijning verliezen (alsof één volledige nokkenasrotatie niet genoeg is om hem terug op TDC te krijgen), hoe krijgen we de nokkenas dan terug op TDC?

Lijn gewoon de markeringen weer uit als hij beweegt zodra de poelies weer op hun plaats zitten (zie hierboven)

5. Zolang de krukas vaststaat en niet beweegt, maakt het dan uit of de nokkenas met de klok mee of tegen de klok in wordt gedraaid?

Ik denk het niet. Ga gewoon niet tot het punt waarop je het moet "forceren". Dat is slecht.

6. Het gebruik van PVC-bussen is slim! Heb je de maten bij de hand?

Uit mijn bericht "Ik ontdekte dat een 1-1/2" x 1" bus en een 2" x 1-1/4" bus goed werkten."

Ik ga ervan uit dat, zolang de krukas vaststaat, er geen risico op schade is als de nokkenassen onbedoeld bewegen. Is die aanname correct?

Ik kan niet zeggen dat er geen risico is. Zoals ik al zei, is de achterste bewogen. En toen hij bewoog, veerde hij snel terug en maakte een knal. Ik heb de positie opnieuw ingesteld en de motor loopt prima. Het is mogelijk dat er iets is gebeurd, maar zonder de kop te verwijderen en te inspecteren, kan ik het niet zeker weten. Helaas kon ik geen manier vinden om 100% te voorkomen. Ik wou dat er een uitlijningspen in de nokkenassen zat. IIRC had mijn oude Integra er een.

Nogmaals bedankt voor het delen.
 
#9 ·
Nogmaals bedankt mrstop!

Ik heb je antwoord gelezen, maar ik moet het nog een paar keer lezen om er zeker van te zijn dat ik het begrijp.

Ondertussen heb ik erover nagedacht en ik denk dat, hoewel de krukas geblokkeerd is, deze nog steeds op TDC staat met de zuigers in bepaalde cilinders in bepaalde posities (zodat ze de kleppen op TDC niet hinderen). Gezien dit, is er slechts een bepaalde hoeveelheid speling (max. graden/aantal rotaties) die een nokkenas heeft, voordat deze echt uit de uitlijning raakt. Wat die marge is, zou goed zijn om te begrijpen.

Ik heb een beetje onderzoek gedaan naar nokkenasvergrendelingsgereedschap en de meeste vergrendelen de nokkenastandwielen op hun plaats voor een distributieriemvervanging. Hoewel dit handig is voor een distributieriemvervanging, werken deze niet voor een nokkenaskeerringvervanging, omdat de nokkenastandwielen verwijderd moeten worden voor de keerringvervanging. Als alleen de nokkenas zelf op de een of andere manier kon worden vergrendeld, zelfs met de poelie eraf.

Een van de enige twee opties die ik heb gezien, houdt in dat het kleppendeksel wordt verwijderd en de nokkenas van binnenuit wordt vergrendeld op vlakke oppervlakken van de nokkenas, hoewel niet alle modellen deze vlakke oppervlakken op de nokkenas hebben, plus het is vervelend om daar te komen!

De andere optie omvat het synchroon vergrendelen van de twee nokkenassen door een "brug"-klem die wordt bevestigd met behulp van de nokkenaspoeliebouten. Maar er zijn momenten van voorbijgaand risico bij het gebruik ervan (de riem, poelie, keerringen eraf/op).
 
#14 ·
@mrstop: Had je de bougies erin of eruit toen de nokkenas gleed?
Ik denk het wel. Het maakt echter geen verschil bij het tegenhouden van de nokkenas. Het maakt absoluut een verschil als je de krukas draait. Ik heb de bougies verwijderd nadat ik klaar was met de afdichtingen, de waterpomp en de distributieriem. Ik heb hem met de hand rondgedraaid met behulp van de krukaspoelie, meerdere keren om er zeker van te zijn dat alles uitgelijnd was en niet vastliep.

Stop nu met denken en begin met werken! ;) Ik denk absoluut dat het goed komt. Benader het gewoon met geduld!
 
#15 ·
:)

Ik wacht op de vakantie! Ondertussen bekijk ik alle DIY-threads, video's, etc. om het proces, de trucs, de gereedschappen, de risico's, de remediëringsopties als een risico zich zou voordoen, etc. te begrijpen; en wacht ik op de levering van een paar gereedschappen.

Hoewel dit mijn eerste distributieriemklus zal zijn, heb ik het distributieriemaspect zo vaak bekeken dat het bijna voelt alsof ik het al een keer gedaan heb. Het is alleen het krukas/nokkenas keerringen proces dat ik wat beter moet begrijpen.

Mijn bus heeft "slechts" 83.000 mijl op de teller, maar hij is al 8+ jaar onderweg, zij het niet in extreme klimaatomstandigheden! Absoluut geen motorolieverlies (behalve één episode een paar jaar geleden toen ik een verlengde OCI had). Dus ik denk dat de keerringen eigenlijk wel goed kunnen zijn, en zo ja, dan kan het zijn dat ik ze beter zo kan laten! Ik zal die beoordeling baseren op: 1. De conditie van de keerringen, en 2. Hoeveel moeite ik denk dat het hele werk is als ik het later alleen voor de keerringen opnieuw zou moeten doen!

Nogmaals bedankt voor je hulp!
 
#16 ·
Ik ben je gewoon aan het plagen! Ik doe hetzelfde. Het algemene advies dat ik heb gelezen over de Honda V6 is dat als de afdichtingen er goed uitzien, je ze dan met rust moet laten. Ik heb niet veel problemen gehoord of gezien met de voorste motorafdichtingen. Ik had wat olielekkage, voornamelijk van de achterste hoofdafdichting. Ook de kleppendeksel en een van de achterste nokkenashouders lekte ook een beetje. Dus dat is wat me ertoe aanzette om het eindelijk te doen. Plus, ik heb ongeveer twee keer zoveel kilometers.
 
#27 ·
Ik ben je gewoon aan het plagen! Ik doe hetzelfde. Het algemene advies dat ik heb gelezen over de Honda V6 is dat als de afdichtingen er goed uitzien, je ze dan met rust moet laten. Ik heb niet veel problemen gehoord of gezien met de afdichtingen aan de voorkant van de motor. Ik had wat olielekkage, voornamelijk van de achterste hoofdafdichting. Ook de kleppendeksel en een van de achterste nokkenashouders lekte een beetje. Dus dat was wat me ertoe aanzette om het eindelijk te doen. Plus ik heb ongeveer twee keer zoveel kilometers.

Je kunt overwegen om de kleppendekselpakkingen te vervangen. Die van mij waren helemaal hard en broos. Je zou de kleppen kunnen stellen en de EGR schoonmaken terwijl je er toch mee bezig bent. Het geeft je ook een goede beoordeling van je motor. Zoals je op mijn foto's kunt zien, heb ik wat koolstofophoping. De meeste kilometers zijn vroeg in het leven van de bus gereden. Nu rijdt mijn vrouw er ongeveer anderhalve kilometer per keer mee, dus hij komt nooit helemaal op temperatuur. Als je in een vergelijkbare situatie zit, zou ik aanraden om over te schakelen op synthetische olie voor hoge kilometerstanden. Ik heb dat twee olieverversingen geleden gedaan en het lijkt erop dat de koolstof een beetje begint op te lossen.
 
#17 ·
Bedankt voor deze tips. Ik heb deze service net voltooid op mijn 2008 met 95k, terwijl ik alle belangrijke services uitvoerde.

Achteraf gezien zou ik deze afdichtingen waarschijnlijk laten zitten tot de 2e distributieriem, tenzij bekend was dat ze lekten.

De conditie van de binnenlip en oliegroeven in de afdichting was zo goed als nieuw.

Enfin, ik was "er" dus ik heb het toch maar gedaan.
 
#20 ·
Bedankt voor deze tips. Ik heb deze service net voltooid op mijn 2008 met 95k en tegelijkertijd alle belangrijke services uitgevoerd. Achteraf gezien zou ik deze afdichtingen waarschijnlijk laten zitten tot de 2e distributieriem, tenzij ze lekken. De staat van de binnenlip en de oliegroeven in de afdichting was zo goed als nieuw. Hoe dan ook, ik was "er" dus ik heb het gedaan.
Ik ben blij te horen dat het nuttig was.
 
#21 ·
Hallo mrstop,

Mijn 2006 Honda Odyssey heeft 78400 mijl op de teller. Raadt u mij aan om TB, waterpomp, spanner, geleiderol, spanrol, multiriem te vervangen? Moet ik ook de nokkenas- en krukaskeerringen laten zitten als ze niet lekken?

Dank u voor uw advies.
 
#23 ·
Hallo mrstop,

Mijn 2006 Honda Odyssey heeft 78400 mijl op de teller staan. Raadt u mij aan om TB, waterpomp, spanner, geleiderol, spanrol, multiriem te vervangen? Moet ik ook de nokkenas- en krukaskeerringen laten zitten als ze niet lekken?

Bedankt voor uw advies.
Ik ben verre van een gecertificeerde monteur, dus neem mijn advies met de prijs die u betaalt... Ik ben niet zeker van het service-interval van de 2006, maar als u vervangt, zijn TB, waterpomp, spanner, geleiderol, spanrol, multiriem allemaal de juiste onderdelen om te vervangen. Ze zijn relatief goedkoop om ze proactief te doen, aangezien arbeid het moeilijkste deel is. Ik zou me houden aan OEM- of OEM-fabrikantonderdelen (bijv. Aisin) voor alles behalve de multiriem. Ik kocht een waterpomp van het merk "Gates" die vroegtijdig faalde en ervoor zorgde dat ik terug moest komen voordat de service klaar was.

Algemene wijsheid is om de keerringen met rust te laten, tenzij ze lekken. De mijne waren nog droog na ongeveer 175.000 mijl voordat ik ze verving.
 
#24 ·
mrstop, weet u zeker dat het "Gates" was dat op de pomp was gegoten? Ik wil u helemaal niet tegenspreken, maar ik denk niet dat ze gegoten of bewerkte items bouwen... ze zijn voornamelijk een bedrijf dat rubber en synthetische rubberproducten maakt. Was het een "Gates" distributieriemkit? Dat lijkt meer in overeenstemming te zijn met het feit dat een niet zo goede waterpomp van een ander merk zich in de houtstapel bevindt.

Gates maakt naar mijn weten momenteel Honda's distributieriemen voor de Amerikaanse markt. De laatste OEM (van Bernardiparts.com) distributieriem die ik verving, had de Honda-merknaam erop en ook het ovale Gates-handelsmerk. Ik verving een Gates-Honda distributieriem die meer dan 170.000 mijl had gereden, en hij zag er nog behoorlijk goed uit, gezien het feit dat hij zo ver voorbij de geplande vervanging was gereden (het was een gebruikte auto; ik reed er niet zo mee).

Ik wil alleen dat JCL12 begrijpt dat wanneer hij een Honda distributieriem in een Honda verpakking krijgt, en de riem "Honda" en "Gates" zegt, hij er zeker van kan zijn dat het een degelijk geconstrueerde distributieriem is, misschien wel een van de beste die er zijn.

Ik ben het 100% eens met mrstop, net als de meeste forumleden... vervang de roterende items (geleiders en spanners, zowel distributieriem als multiriem) en de waterpomp terwijl je er toch mee bezig bent, en zorg ervoor dat ze Honda OEM of met het label "Aisin" zijn. Trouwens, het merk "Koyo" is een OEM-leverancier van spanners en geleiders aan veel Japanse autofabrikanten, dus als je die merknaam op de geleider- of spannerpoelie(s) ziet, is het een geweldig en duurzaam merk.

Vervang ook de multiriem en de stuurbekrachtigingsriem zoals mrstop vermeldt... je bent er toch al nadat je de distributieriemkappen en de zijmotorsteun hebt verwijderd, dus zijn proactieve houding is een uitstekend idee. Niets zo vervelend als beslissen: "Nee, die stuurbekrachtigingsriem ziet er nog goed uit"... en dan een week later begint hij te piepen :mad:

Let op de andere items van mrstop: ATF-koeler en Magnefine....en 185.000 mijl op zijn versnellingsbak. (Man, ik mis mijn 2001 EX echt).
 
#25 ·
mrstop, weet u zeker dat het "Gates" was dat op de pomp was gegoten? Ik twijfel er helemaal niet aan, maar ik denk niet dat ze gegoten of bewerkte items bouwen... ze zijn voornamelijk een bedrijf voor rubber- en synthetische rubberproducten. Was het een "Gates" distributieriemkit? Dat lijkt meer in overeenstemming te zijn met het feit dat een niet zo goede waterpomp van een ander merk zich in de houtstapel bevindt.

Gates maakt naar mijn weten momenteel Honda's distributieriemen voor de Amerikaanse markt. De laatste OEM (van Bernardiparts.com) distributieriem die ik heb vervangen, had de Honda-merknaam erop en ook het ovale Gates-handelsmerk. Ik heb een Gates-Honda-distributieriem vervangen die meer dan 170.000 mijl had gereden en hij zag er goed uit, ondanks dat hij zo ver voorbij de geplande vervanging was gereden (het was een gebruikte auto; ik heb er niet zo mee gereden).

Ik wil gewoon dat JCL12 begrijpt dat wanneer hij een Honda-distributieriem in een Honda-verpakking krijgt en de riem "Honda" en "Gates" zegt, hij er zeker van kan zijn dat het een stevig geconstrueerde distributieriem is, misschien wel een van de beste die er zijn.

Ik ben het 100% eens met mrstop, net als de meeste forumleden... vervang de roterende items (geleiders en spanners, zowel TB als serpentine) en de waterpomp terwijl je er toch mee bezig bent, en zorg ervoor dat ze Honda OEM of het label "Aisin" hebben. Trouwens, het merk "Koyo" is een OEM-leverancier van spanners en geleiders aan veel Japanse autofabrikanten, dus als je die merknaam op de geleider of spanner(s) ziet, is het een geweldig en duurzaam merk.

Vervang ook de serpentine- en stuurbekrachtigingsriemen zoals mrstop vermeldt... je bent er al nadat je de T-riemafdekkingen en de zijmotorsteun hebt verwijderd, dus zijn proactieve houding is een uitstekend idee. Niets zo fijn als beslissen: "Nee, die stuurbekrachtigingsriem ziet er nog goed uit"... en dan een week later begint hij te piepen :mad:

Let op mrstop's andere items: ATF-koeler en Magnefine.... en 185.000 mijl op zijn versnellingsbak. (Man, ik mis mijn 2001 EX).

OF
U heeft gelijk. De "Gates"-pomp maakte deel uit van een kit. Ik heb geen probleem met Gates-riemen en gebruik ze. Ik weet zeker dat de pomp door Gates is verkregen van een externe fabrikant. Ik heb er een beetje op gegokt, ervan uitgaande dat ze een eigen engineering en kwaliteitscontrole hadden, maar was teleurgesteld. Misschien was het een toevalstreffer, maar de volgende keer gebruikte ik de Aisin-kit die alle onderdelen van de OEM-leveranciers bevatte: Amazon.com: Aisin TKH-001 Engine Timing Belt Kit with Water Pump: Automotive

Bedankt voor de oproep over de andere items. De bus rijdt nog steeds sterk met slechts kleine dingen van tijd tot tijd. Ik heb net mijn derde batterij in ongeveer 15 jaar geĂŻnstalleerd. Ook ging een van de bobinepakketten ongeveer een maand geleden kapot. Maar dit waren vrij snelle en goedkope reparaties. Ik schrijf veel van de levensduur van de versnellingsbak toe aan de koeler, de filter en de semi-frequente versnellingsbakvloeistofwissels.
 
#26 ·
Op een andere thread gaat de discussie over de Honda-aanbeveling om de distributieriem te vervangen na 7 jaar of 105.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst komt. Deze aanbeveling staat niet in de handleiding, dus het is echt frustrerend voor veel mensen. Het voegt ook onverwachte kosten toe om de auto te onderhouden. Alle eigenaren van auto's met een lage kilometerstand zullen niet blij zijn met dit vervangingsinterval van 7 jaar.